vet var jag ska börja..?
Finns i badrum.. färgen (grå) dyker upp i dosa bakom badrum, syns igen vid badrumsfläkt tillsammans med nolla och fas.

Tänkte det kunde vara en tändtråd. Spelar dock ingen roll hur jag har strömställare.

Jag är bara lagd på det viset att jag måste veta..
Där min tumme är med, på den brytaren sitter också den grå kabeln som har 95 VOLT mellan nolla, även jord.
 
  • Öppen elinstallation med brytare och synliga kablar på ett kaklat badrumsvägg, fokus på grå kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation med öppen dosa som visar grå, svart och orange kablar i badrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elinstallation i vägg med eluttag, kablar i olika färger synliga, inklusive en grå kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med flera färgade kablar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk installation i badrum med synlig grön strömbrytare och orangea kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätt bild av en öppen eldosa med olika färgade kablar anslutna, inbegripet en grå kabel vid tummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen badrumsfläkt där en grå elledning och andra kablar är synliga, med fokus på anslutningen där en grå kabel framträder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Varför började du riva i detta? Är det något som inte fungerar?

Till att börja med, vad mäter du med? En riktig spännigsprovare eller en multimeter? En modern multimeter har så hög ingångsimpedans att den kan mäta inducerade spänningar i ledningar som ligger parallellt med strömförande ledningar. Det betyder inte att den spänning man mäter upp klarar av att driva någon ström. Oftast är det sådana induktivt eller kapacitivt kopplade spänningar man mäter upp.

Lite lustigt dock att det inte spelar någon roll hur du har strömställaren. Det borde det göra om det är samma gråa ledare.
 
tommib tommib skrev:
Varför började du riva i detta? Är det något som inte fungerar?

Till att börja med, vad mäter du med? En riktig spännigsprovare eller en multimeter? En modern multimeter har så hög ingångsimpedans att den kan mäta inducerade spänningar i ledningar som ligger parallellt med strömförande ledningar. Det betyder inte att den spänning man mäter upp klarar av att driva någon ström. Oftast är det sådana induktivt eller kapacitivt kopplade spänningar man mäter upp.

Lite lustigt dock att det inte spelar någon roll hur du har strömställaren. Det borde det göra om det är samma gråa ledare.
Jag tycker att den elektriska golvvärmen beter sig sporadiskt. Ibland är det varmt och gott, oftast på morgonen, så jag öppnade och kollade så jag hade 230 på slingan. Mätte lite övrigt med en multimeter, eller rättare sagt två multimetrar. Båda visar 95 volt på den omtalade gråa kabeln.

Jag tyckte jag var väldigt noga att stänga brytaren mellan mätningarna, men jag måste ha missat.
Kan vara att det är en ”kronbrytare” men med en knapp..

Provade min Fluke och får noll.. case closed.
Tack Tommib, jag trodde i min enfald att en multimeter var noggrannast.
 
  • Två multimetrar och testutrustning på golv används för att mäta elektrisk golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:

Bästa svaret

tommib
Det är den. Det är just det som är problemet. Multimetern påverkar kretsen den mäter så lite att man måste ta hänsyn till induktiv och kapacitiv koppling. För praktiskt bruk är den där spänningsdetektorn bättre eftersom den lastarn ner kretsen mer.
 
  • Gilla
Haddie
  • Laddar…
Vi jämför med att du vill mäta temperaturen på vattnet i badkaret och stoppar ner en termometer. Då kommer termometerns temperatur att påverka badvattnet, är termometern kallare än vattnet så kyler den ner det och är den varmare så värmer den upp vattnet. Alltså att mätinstrumentet påverkar mätobjektet. I ett stort badkar spelar det ingen roll, men om du istället vill mäta temperaturen i ett litet snapsglas?

Och det är samma sak som ställer till det i el sammanhang. En modern multimeter är så enormt högohmigt för att påverka mätobjektet så lite som möjligt så att den ibland kan mäta ”spökspänningar”. Det kan räcka med att två ledare ligger bredvid varandra för att den andra obelastade ledningen ska spänningssättas genom kapacitiv överföring i luften och multimetern klarar av att mäta detta. Men om man mäter med en gammaldags testlampa så upptäcker man ingen spänning eftersom energin som överförs är mikroskopisk.
 
  • Gilla
Haddie
  • Laddar…
En snabb koll på dina bilder och jag skulle gissa att du förut har haft en Manuell fläkt som styrts med den grå. Sen så har man uppgraderar till en fuktstyrd och låtit den gråa sitta kvar. Men borde dock ge 230 beroende på hur knappen är ställd.
 
  • Gilla
Haddie
  • Laddar…
Mäter man något likt TS kring U0/2 dvs mindre än 110-115 VAC mot PE eller N är det så gott som säkert kapacitiv koppling och läge att börja mäta uA istället. :)

Bland de vanligaste frågorna här Bo kanske kan göra en insats som klistras eller väcka upp gamla ElWikin igen den verkar inte vara kvar längre.
 
Mikael_L
Men den grå ser ju ut att vara inkopplad på en av utgångarna på kronbrytaren, så det borde bli 230V vid ett av lägena på vippan ... ?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men den grå ser ju ut att vara inkopplad på en av utgångarna på kronbrytaren, så det borde bli 230V vid ett av lägena på vippan ... ?
Jo det stämmer Mikael.. när jag mätte med en kvalitetsprovare fick jag mycket riktigt 230 när kronbrytaren var ställd ”på”.

När hjärnan kokade måste jag missat knäppa av rätt brytare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.