...har vi i vårt sovrum... ständigt imma på fönstrena och generellt sett väldigt dålig
luft i hela huset.
i övriga huset ligger fuktigheten på ca 89%!!

har upptäckt mögel på väggarna bakom bokhyllor, garderober etc.
antar att detta hänger ihop.
Det finn noll ventilation idag och jag tänker sätta in nån form av ventiler.
Frågan är då, räcker det om jag sätter in ...eh...såna här runda ventiler med galler på utsidan, vid fönster och kanske på vardera sidan i vardagsrummet?
måste dem vara elektriska eller räcker det med vanliga, som man skruvar för hand?

Luftfuktigenen är olidlig, men hur hög ska den normalt sett vara?

/god fortsättning från amazonas djungelklimat :-[
 
Din luftfuktighet är alldeles för hög för att det skall vara OK...jag tror att <60% är det som rekommenderas inomhus. Du behöver ventilation men om du läser mer i de trådar som finns i detta forum så upptäcker du att det kanske inte alltid räcker med att god ventilation finns, men självklart så är ju detta du först bör åtgärda. Ev. så kanske du behöver sätta in en luftavfuktare också, om fuktigheten kommer ifrån andra källor en era kroppar...

Som alltid är det väl bäst att börja med att göra mindre åtgärder för att öka på efterhand om det visar sig att de inte räcker, dvs. börja med att sätta in ett par Fresh/PAX ventiler utan fläkt (tilluft o frånluft), och om det inte räcker kanske installera en fuktstyrd fläktventil. Luftavfuktare bör väl installeras i sista hand om inte ventilation hjälper.

Man kan ju fråga sig varför fuktigheten har den nivån den har nu, har något åtgärdats på huset nyligen, t.ex. tillägsisolerats e.dyl?
 
swecul skrev:
...har vi i vårt sovrum... ständigt imma på fönstrena och generellt sett väldigt dålig
luft i hela huset.
i övriga huset ligger fuktigheten på ca 89%!!

har upptäckt mögel på väggarna bakom bokhyllor, garderober etc.
antar att detta hänger ihop.
Det finn noll ventilation idag och jag tänker sätta in nån form av ventiler.
Frågan är då, räcker det om jag sätter in ...eh...såna här runda ventiler med galler på utsidan, vid fönster och kanske på vardera sidan i vardagsrummet?
måste dem vara elektriska eller räcker det med vanliga, som man skruvar för hand?

Luftfuktigenen är olidlig, men hur hög ska den normalt sett vara?

/god fortsättning från amazonas djungelklimat  :-[
Hmm, det låter inte rimligt. Vad har du för instrument för att mäta? Äd det den relativa fuktigheten du mäter med en hygrometer liknande denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86110

I min källare har jag 50% nu på hösten/vintern.

OM det verkligen är så fuktigt som du säger och du har mögel synligt så skulle jag gissa att du har riktigt stora problem. Är du säker på att det inte läcker in vatten i huset?
 
hej igen, jag mäter med en..ja vad det nu heter, ser ut som en analog klocka, fick låna den av en ventilationstekniker via jobbet.

nej, inget har ändrats, det har alltid varit fuktig luft men nu är det väl lite extremt, har nämligen 6 hundar och 7 valpar hemma... huset är ca 55 kvm litet...
hundarna blir ju blöta när dem är ute i detta vädret sen kommer dem in och torkar sakteliga...
 
När jag tänker efter en andra gång så kanske jag skall korrigera mitt förra inlägg något...att sätta in bättre ventilation är nåt du definitivt borde göra om du verkligen inte har nåt (du kanske har självdrag?) men den snabbaste åtgärden är ju faktiskt att investera i en mindre luftavfuktare a 1000-1500 kronor. Det är ju enklare att köpa något än att börja såga å borra i väggen, men förr eller senare så måste du nog...
 
Tilluft är aldrig fel, men vad har du för frånluft? Är det sk självdrag? Tänk på att sådan bara fungerar tillfredställande om du har en varm murstock (dvs eldar i den). Annars måste du sätta en fläkt som drar ut luften med.

Men börja idag med en billig avfuktare! Det sätter stopp för möglet idag!
 
eh...murstock, är nog inget jag har, då innebär väl det att man har en eldstad, vilket jag saknar...
Det är nog endast självdrag som frånluft idag ja... som inte verkar fungera alls... eller dåligt...
Men kan man inte sätta in en tilllufts ventil och en frånluftsventil nån annanstans i huset?

 
swecul skrev:
ok, det blir nog till att borra i väggen...
funkar det då med en sån här tro? :
[länk]

Ska man då sätta en vid varje fönster ( har två) i sovrummet?
och kanske någon i vardagsrummet?
Storleken på rummet avgör hur många tilluftsventiler som behövs, ett sovrum är nog så pass litet att endast ett behövs, ditt hus var ju på 55kvm så en gissning är kanske att det räcker med en i ditt vardagsrum och hall också. Fläktstyrda frånluftsventiler finns också på classe o men sätt inte in dom där du vill ha lugn och ro, dvs. sovrummet och vardagsrummet, utan i kök o badrum.

Jag är ingen expert dock så tro inte på allt jag säger! ;D
 
swecul skrev:
Det är nog endast självdrag som frånluft idag ja... som inte verkar fungera alls... eller dåligt...
Men kan man inte sätta in en tilllufts ventil och en frånluftsventil nån annanstans i huset?
Frånluft ska finnas i alla fall i badrum och kök. Finns det? Har du köksfläkt så låt den gå dygnet runt tills imman på fönstren försvinner. En fuktstyrd frånluftfläkt i badrum behövs ju också. Har du lagom otätta fönster så kommer tilluften in den vägen ;). Annars kan du plantera tilluftventilen på någon lämplig ställe - sovrum om du tycker om att sova i svalare miljö.

Självdrag utan skorsten = ingen självdrag :(. Då har du ingen drag alls? :-/
Har du någon håll/ventil i husväggen eller taket överhuvudtaget där luften kan komma in/ut? Borra inte en massa håll i väggarna men låt köksfläkten jobba i första hand och se vad det ger för resultat. Höj värmen i huset om det behövs . 50m2 är ju inte så stor yta så det kanske fungerar?
lycka till!
gaia
 
Jag hade som nödlösning börjat med att vädra ur huset. Öppna fönster ordentligt par ggr per dag och vädra. Snålar du inte med värmen så skiljer det väl sig mellan inner och yttertemperaturen en 15-20 grader. Den relativa luftfuktigheten sjunker med 3 eller om det är 5 % per stigande grad så även om fuktigheten är hög utvändigt så sjunker den när luftens temperatur stiger igen invändigt.
Obs ! Byggmaterielet har säkert hög fuktighet så se till vädra tills ni har löst ventilering. Förslaget med köksfläkten låter som smart temporär lösning.

Fördelen med att vädra ur jämfört med att avfukta är att ni då även får luftbyte vilket är viktigt för boendemiljön.
 

gaia skrev:
Frånluft ska finnas i alla fall i badrum och kök. Finns det? Har du köksfläkt så låt den gå dygnet runt tills imman på fönstren försvinner. En fuktstyrd frånluftfläkt i badrum behövs ju också. Har du lagom otätta fönster så kommer tilluften in den vägen  ;). Annars kan du plantera tilluftventilen på någon lämplig ställe - sovrum om du tycker om att sova i svalare miljö.

Självdrag utan skorsten = ingen självdrag :(.  Då har du ingen drag alls? :-/
Har du någon  håll/ventil i husväggen eller taket överhuvudtaget där luften kan komma in/ut? Borra inte en massa håll i väggarna men låt köksfläkten jobba i första hand och se vad det ger för resultat. Höj värmen i huset om det behövs . 50m2 är ju inte så stor yta så det kanske fungerar?
lycka till!
gaia

erhm....finns ingen frånluft i badrummet... i köket har jag ju en köksfläkt men den går inte ut, utan blåser allt ut i rummet igen...genom ett filter. :p

Det finns inte en enda ventil i huset, ingenstans.
Har provat att höja temperaturen på elementen vid fönstrena, då försvinner imman men det blir något så fruktansvärt varmt att man knappt kan vistas inomhus.
Tyvärr så är den föreslagna vädringen utesluten då jag har en katt som inte får ta sig ut...

verkar illa detta... :-/
 
swecul skrev:
Har provat att höja temperaturen på elementen vid fönstrena, då försvinner imman men det blir något så fruktansvärt varmt att man knappt kan vistas inomhus.
Tyvärr så är den föreslagna vädringen utesluten då jag har en katt som inte får ta sig ut...

verkar illa detta...  :-/
Att det upplevs varmt beror på luftfuktigheten.

Ni måste ventilera...så är det bara. Som det är nu så är det sanitär olägenhet och min största förundran är badrummet. Inte konstigt att ni har så hög luftfuktighet om inte det vädrars efter ni duschat.

Korsdrag av huset tar ca 5 minuter. Ta katten i knät eller stäng in den i ett rum  och öppna alla fönster och dörrar. Badrummet måste ni snarast sätta in ventilation. En PAX fläkt i väggen eller i tak kommer snabbt göra underverk. Låt den gå hela tiden om ni inte har annan ventilation.

Skulle förvåna mig mycket om ni inte brukar känna er lite trötta och hängiga när ni befunnit er en längre tid inomhus samt att en god natts sömn kanske inte är så god?
 
T
55 kvm med 2 pers (?) 6 hundar, 7 valpar + 1 katt och ingen synlig ventilation.
Har ni problem med trötthet, huvudvärk och rethosta (stickande lukt från möglet) ?

Börja med att kolla upp följande punkter (liten inventering):
1: Finns skorsten på hustaket? (har det funnits oljepanna/annan panna i huset ?)
2: Om ja, gå upp på taket och räkna antalet kanaler som finns i ev skorsten.
3: Finns det källare?, finns det vind ? står huset bara på plintar ?
4: Hur värms huset upp nu (vattenburen värme/elvärme/luftpump etc etc ?

Innan du börjar borra upp för div ventilation bör du ta reda på hur huset är konstruerat för bästa resultat. Återkom gärna med bild/ritning eller en bra beskrivning
på huset. Finns stora chanser att föregående ägare har "tokisolerat" och helt enkelt satt igen eller gjutit igen existerande ventiler, för till 99,9% ska det finnas ventil någonstans i huset, det gäller nu att luska ut var den eller de ev har funnits.
 
TN-Funkis skrev:
Börja med att kolla upp följande punkter (liten inventering):
1: Finns skorsten på hustaket? (har det funnits oljepanna/annan panna i huset ?)
2: Om ja, gå upp på taket och räkna antalet kanaler som finns i ev skorsten.
3: Finns det källare?, finns det vind ? står huset bara på plintar ?
4: Hur värms huset upp nu (vattenburen värme/elvärme/luftpump etc etc ?
Ok, det finns ingen skorsten på taket, inga synliga ventiler inomhus eller utomhus.
det finns ingen källare halva huset har liten vind, med ca 1,20 i höjd, resten av huset går innertaket upp till nocken.
Huset står på plintar, mellan plintarna är det nån sorts poröst grått material som ser ut som stelnad halm. dock är det inte tätt med sådant runt huset men till 60%.

Huset värms idag upp med elvärme och har endast haft denna uppvärmingsform sedan det byggdes på 70-talet.

Rev lite i ena innerväggen i sovrummet och bakom panelen var det frigolit ca 5 cm, bakom detta var det folie (?), sedan ville jag inte demolera väggen mer med risk för att förstöra för mycket.

Det möglet som är synligt har försvunnit när vi flyttat möbler som stått för på alla ställen utom ett, där jag nu ställt ett element i förhoppning om att det ska bli bättre med lite värme.

Phew, så ser det ut!

så vad har du för tips och idéer?

mvh / Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.