A
Har reglat upp en vägg för att göra ett extra rum i huset med en dörröppning.

Väggen består av

70mm regel
10mm osb x 2
12,5mm gips x 2

= 115mm

Köpte de enkaste dörrkarmarna som va 93mm

Lägger den jämt på den sidan med gångjärn för att kunna öppna dörren och så den ligger längs väggen i öppet läge.

Problemet är att de förborrade hålen hamnar precis i kanten på 70mm reglen och kommer spräcka reglen om jag kör i en karmskruv där (se bild)

Måste ha karmen med sidan som har gångjärn jäms med gipsskivan för att kunna öppna dörren helt, annars vad ska jag göra?

Är 118mm dörrkarm ända alternativ men känns som det inte ska behövas?
 
  • Hand som håller en dörrkarm där förborrat hål är nära kanten av en regelvägg, risk för sprickbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en regel i en vägg med förborrade hål nära kanten, risk för sprickbildning vid karmskruvsinfästning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrkarmskant mot en regelvägg där förborrade hål riskerar att spräcka regeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får väl skruva den längre in i karmen.
Endera borra nya hål för Karmskruv eller kila fast karmen på ”gammalt” vis och dra fast den med vanliga skruv och spackla och måla över skruvskallarna som du ser till att försänka så du får dit lite spackel och färg. Sen sätter du för platsplupparna där hålen för karmskruven är.
 
A
GoC GoC skrev:
Du får väl skruva den längre in i karmen.
Endera borra nya hål för Karmskruv eller kila fast karmen på ”gammalt” vis och dra fast den med vanliga skruv och spackla och måla över skruvskallarna som du ser till att försänka så du får dit lite spackel och färg. Sen sätter du för platsplupparna där hålen för karmskruven är.

Inget alternativ att flytta karmen längre in då jag inte kan öppna dörren fullt då.

Då får jag 16st hål att plugga om jag borrar nya..

Nej tänker inte spackla och måla på nya karmar.

Kan omöjligt va den ända som fått detta problem, de flesta väggar idag måste ju byggas med bådeosb och gips väll så väggen blir 115mm?

Även om jag köper en 118karm kanske de förborrade hålen är likadant placerade
 

Bästa svaret

sätt två 50 mm gipsskruv genom gipsen och osb in i reglen över o under där karmskruven träffar reglen (hamnar bakom fodret)
förborra i reglen för karmskruven med ett 3,5-4 mm borr
 
Om du förborrar för karmskruven så borde det väl funka? Tänker att du har en helt osb som oxå hjälper till. Det blir ju inga direkta laster att tala om...
 
A
T tergo skrev:
sätt två 50 mm gipsskruv genom gipsen och osb in i reglen över o under där karmskruven träffar reglen (hamnar bakom fodret)
förborra i reglen för karmskruven med ett 3,5-4 mm borr

Tack de blev stabilt, ett jättetack :)
 
  • Nyligen installerad vit innerdörr i ett rum under renovering med synlig stege och våg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wihlke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.