Låter ju lovande, inte sant. :)

Leker lite med tanken här så ta inte för allvarligt på det.
Jag har säkert glömt någon detalj som är väldigt viktig i sammanhanget, men eftersom
jag inte har stenkoll på luftvärmepumpar så finns det säkert folk som kan fylla i mina luckor och feltänk.

Det finns aggregat på marknaden som har både roterande växlare i sig samt kyla.
Principen i dom (en del iallafall) är ju som en luftvärmepump fast tvärt om.
man tar och utvinner kyla ur frånluften och puttar in i tilluften.

Hur svårt skulle det vara att vintertid köra återvinningsfunktion på kylbatterierna?

Så att du först tar och återvinner 85% med den roterande växlaren.
Efter den sitter batteri återvinning som tar tex 55% av det som är kvar. ca 8%.

85+8=93.



Jag har sett något aggregat från -94 med denna funktion, men inte sett något nytillverkat på flera år.

Hur länge dröjer det innan vi har sådana i våra villor i små fina kompakt aggregat?
Tekniken att tillverka dom borde finnas. Delarna till det är ju inte något speciellt dyra saker.
Möjligtvis styren som kanske kostar lite att utveckla?

Har pratat med aggregat tillverkare om det och alla tiger som muren, borde ju tyda på att det är något på gång. Eller är jag helt ute och seglar?

Slänger med en liten principskiss som visar uppbyggnaden av aggregatet.

1297110048_resized.jpg
 
Först en principiell invändning: du kan inte "utvinna kyla" ur någonting. Du kan möjligen flytta värmeenergi från ett ställe till ett annat.
I övrigt förstår jag inte riktigt vad det är du undrar över. Är det någon slag tvåstegs värmeväxlare du funderar på? Om det nu skulle fungera, tror du inte det blir väldigt dyra procent de där sista, från 85 till 93?
 
andersmc skrev:
Är det någon slag tvåstegs värmeväxlare du funderar på? Om det nu skulle fungera, tror du inte det blir väldigt dyra procent de där sista, från 85 till 93?
Nja, mer en vanlig batteri återvinning. 2 sorters återvinning.
Roterande samt batteri. med funktion att kunna köra kyla sommartid.
 
Har du redan en roterande värmeväxlare som återvinner cirka 85%, är avluftstemperaturen efter den redan nere på minutemperaturer (vinterdrift), att då försöka "kyla" den luften mer för att återvinna ytterligare energi är meningslöst.
Finns däremot en del "badhus"-aggregat som man bygger så, där återvinner man inte 100% hela tiden och kan med ett batteri i avluften plocka ut mer energi som oftast värmer varmvatten med.

Precis den tanke du beskriver här har jag råkat ut för att en massa nya "energideklarerare" hittar på, har till och med hört förslag på att man skall minska den roterande värmeväxlaren för att återvinna mer i ett batteri.
 
FrittDrag_II skrev:
Har du redan en roterande värmeväxlare som återvinner cirka 85%, är avluftstemperaturen efter den redan nere på minutemperaturer (vinterdrift), att då försöka "kyla" den luften mer för att återvinna ytterligare energi är meningslöst.
Sant. Tänkte inte på det. :x

Då återstår ju alternativet att köra någon funktion med värmepump. Men då blir det precis som andersmc skrev. Det kostar nog mer än vad det ger.
Det är ju fan att man alltid ska ha röven bak hur man än vänder sig.:blushing:;)

Konstigt hur en del ideer kan verka så bra efter ett par glas rödvin... :x
 
Tjoa skrev:
Sant. Tänkte inte på det. :x

Då återstår ju alternativet att köra någon funktion med värmepump. Men då blir det precis som andersmc skrev. Det kostar nog mer än vad det ger.
Det är ju fan att man alltid ska ha röven bak hur man än vänder sig.:blushing:;)

Konstigt hur en del ideer kan verka så bra efter ett par glas rödvin... :x

Titta vad som hittade in i min brevkorg idag.
Va visst inte helt ute och cyklade för 6 år sen...

Broschyr med bild av kylvärmepumpen ThermoCooler HP med text om fördelar och prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en FTX med värmepump efteråt? Finns en hel del sådana på marknaden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.