Jag bor i en liten lägenhet i förort till Sthlm. Jag har i princip bara kylskåp, tv o dator som drar el. Få lampor påslagna. Ingen golvvärme. (Värme o vatten ingår i hyran) Jag förbrukar 1050kWh per år. Nätavgift 924kr per år, förbrukning 1260kr per år. Spontant kan man ju tycka nätavgiften är fräckt stor i förhållande till förbrukningen, men å andra sidan har jag ingen villa där skillnaden är större.

Verkar siffrorna annars normala för mitt fall? :surprised: (Jo jag vet att du som bor i hus betalar 8-16 lax per år för uppvärmning mm. Visserligen gör jag det också via hyran :) )
 
Redigerat:
Ofta har man en fast abonnemangsavgift som baseras på huvudsäkringens storlek och den avgiften är helt oberoende av förbrukning dessutom ligger den rörliga nätavgiften runt 10 öre så jag tycker (utan att veta ditt avtal) att det är rätt bra.
 
När jag bodde i lägenhet hade jag en årsförbrukning på runt 1600 kWh. Fast det visste jag knappt då, det är sedan jag flyttat till hus som jag börjat bry mig om förbrukningen. Det låter inte som någon onormal förbrukning, snarare ganska bra. Det finns ju inte så många fasta förbrukare i en lägenhet, uran det är helt upp till den boende hur mycket man gör av med.

Där jag bor har tomtägarföreningen ett pumphus för sommarvatten. Där kostade elen förra året 5371 kr för 1370 kWh. Av det var 3887 kr fasta avgifter. Över 70%. Det tycker jag är mycket.
 
Tack för svar!
Jag fick med denna räkning från Fortum ny info om tariffer, därav började jag gräva i min elförbrukning igen. Noterade att man specat min lägeneht för enfas/20amp-huvudsäkring. Jag vill minnas min säkring var på 10amp förut. Forum tog för 5(?) år sen våra gammla mätare i källaren o stoppade in GSM-baserade mätare(ACE4000). Kanske man då också säkrade upp från 10 till 20(?) Kan man göra så utan att fråga lägenhetsinnehavaren? ...det kostar ju mer att ha större säkring. Dock så hittade jag en prislista på Forums sida där det skall vara samma pris på enkelfas upp till 35amp - om man har deras BASTARIFF (som är mest lämpad för småförbrukare som jag)

Så det är två frågor nu,
1) Kan Fortum självmant säkra upp hur som helst? Eller kan jag ringa in o säga att jag vill bara betala för 10amp (om det nu skulle vara prisskillnader)

2) Kan man själv kolla om det verkligen sitter 20amp-säkring? ..kanske krävs ingrepp i apparaten o det går ju inte då den är plomberad och inget för en amatör heller.
 
Har du enfas?

Du skriver ju själv att det är samma fasta kostnad upp till 35 A, så då spelar det ju ingen roll vad din säkring är, så länge den inte överstiger 35 A, eller hur?
 
Om du vet var huvudsäkringen sitter är det bara att kolla. 20 A har blå märkning. Har du gasspis? I annat fall låter det orimligt med 10 A huvudsäkring.
 
Finns 10 A överhuvud taget som huvudsäkring? det lägsta jag någonsin sett är 16 A.
 
Fortum, LOL LOL LOL:D. Dom köpte ju Birka Energi för att tjäna pengar.

Här i GBG håller GBG Energi på med (i Partille) samma sak, timmen med högst belastning under månaden sätter fasta avgiften för hela månaden. Dvs ett bastubad så är det kört. Fasta avgifter är det nya sättet att tjäna pengar.

I övrigt låter din kowsnumtion väldigt låg. Jag har aldrig kommer ner i 1050 Wh/år när jag bott i lägenhet. På 80-talet när elen var gratis låg jag runt 100kWh per månad i min studentlägenhet.
 
Y
Jag har 1384kr i förbrukning och 6231kr i nätavgift, ska vi byta? ;)
 
Yrrol skrev:
Jag har 1384kr i förbrukning och 6231kr i nätavgift, ska vi byta? ;)
haha, bor du i urskogen?
 
Ooops, Yrrol!

Har du en jättestor säkringstariff (128 A?) eller vad är felet? Är det för samma period?

Hos mig är en typisk månad, mars, elhandel 577 kr, nät 262 kr.
Dvs förbrukningen är drygt dubbelt mot nätavgiften.
 
Y
35A säkring för bondgårdens stygga fläktar med mera, fast "enda" som drar el numera är vattenpump&filter.
Har bokat elektriker för säkra ner. :)
 
nattugglan11 skrev:
Tack för svar!
Jag fick med denna räkning från Fortum ny info om tariffer, därav började jag gräva i min elförbrukning igen. Noterade att man specat min lägeneht för enfas/20amp-huvudsäkring. Jag vill minnas min säkring var på 10amp förut. Forum tog för 5(?) år sen våra gammla mätare i källaren o stoppade in GSM-baserade mätare(ACE4000). Kanske man då också säkrade upp från 10 till 20(?) Kan man göra så utan att fråga lägenhetsinnehavaren? ...det kostar ju mer att ha större säkring. Dock så hittade jag en prislista på Forums sida där det skall vara samma pris på enkelfas upp till 35amp - om man har deras BASTARIFF (som är mest lämpad för småförbrukare som jag)

Så det är två frågor nu,
1) Kan Fortum självmant säkra upp hur som helst? Eller kan jag ringa in o säga att jag vill bara betala för 10amp (om det nu skulle vara prisskillnader)

2) Kan man själv kolla om det verkligen sitter 20amp-säkring? ..kanske krävs ingrepp i apparaten o det går ju inte då den är plomberad och inget för en amatör heller.
1) du har inte haft 10A Mätarsäkring tidigare, Det fungerar inte bra att ha 10A enfas i en lägenhet.
10A abbonemagn är ytterst ovanliga, man kan få eller kunde få sådana abbonemang tidigare, då för belysningsändamål.
Om du kollar på din spis så tar den mer än 2300W som är max på en 10A säkring

2) det är bara att kolla färgen på signalpärlan på mätarsäkringen (förutsätter att du kommer åt säkringen)
Säkringen sitter inte inne i mätaren. Kan sitta i mätartavaln, i en lucka i väggen, eller i ett "el-rum" i tex. källaren. Fråga vaktmästaren om du inte hittar säkringen.
Röd 10A
Grå 16A

Blå 20A
Gul 25A

3. de säkrar aldrig upp i samband med mätarbyte om inte kunden beställer detta

4, tycker dina kostander för nätavgiften är ganska ok.
 
Här passar det ju med senaste rapporten om hyresgäster och elnätskostnaden. Kostnaden för nätet har gått om kostnaden för elen sett till samtliga hyresgäster (http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/abonnemanget-dyrare-an-elen)

Nätkostnaden har ökat med 40% sedan 2006 i takt med att konkurrensen har minskat inkomsterna av elförsäljningen.

Det man förlorar på gungorna det *skall* tas igen på karusellen: (ur Nils Holgersonrapporten som refereras ovan):

[h=2]Utvecklingen av elnätsavgiften[/h]
Elnätsavgifterna fortsätter att öka kraftigt, trots statlig prisreglering. Årets Nils Holgersson-undersökning visar att avgifterna i snitt ökar med 4,1 procent i år. Elnätsavgifterna höjs betydligt mer än konsumentprisindex som för närvarande inte ökar alls (mätt som förändring i KPI mellan mars-värden för 2012 och 2013). (http://www.nilsholgersson.nu/rapporter/rapportarkiv/undersoekning-2013/el/)

I grova delar så är elpriset idag delat i tre delar, där en del är förbrukning, en del är elnätsavgiften och den sista delen skatter/avgifter.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Och den ökningen motiverar nätbolagen med dom ökade kostnaderna som den av politikerna "påtvingade" vädersäkringarna innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.