Vi har fått veta priset för den mark vi är intresserad av att köpa. Ca 90 kr per kvm.

Sydostläge. 25 meter över vattenyta. Sluttningstomt. Ca 300 meter till Mälaren. Helt opreparerad mark. Berggrund. Tallskog. Inget vatten. Ingen el. Dålig väg. Ca 5 km till centrum (inv i kommun ca 30000)

Vi tänker köpa ca 2500 kvm. Är priset rimligt? Ska vi slå till, eller krävs det "prutning"?
 
Jag tycker att det låter helt ok. Vi har köpt en tomt på 2500kvm & gett 80kr/kvm. Fast då ligger den inte 300 m ifrån Mälaren :)
 
Bob_the_builder
Idalind skrev:
Vi har fått veta priset för den mark vi är intresserad av att köpa. Ca 90 kr per kvm.

Sydostläge. 25 meter över vattenyta. Sluttningstomt. Ca 300 meter till Mälaren. Helt opreparerad mark. Berggrund. Tallskog. Inget vatten. Ingen el. Dålig väg. Ca 5 km till centrum (inv i kommun ca 30000)

Vi tänker köpa ca 2500 kvm. Är priset rimligt? Ska vi slå till, eller krävs det "prutning"?
Det låter rimligt. Vi har napp på en liknande tomt i en grannkommun, dock inkl vatten/avlopp för 350 kkr.
 
Nu pratar vi landsort va?
Inte 08-område...

90 kr x 2500 kvm blir 225.000 hur jag än räknar...
Vart hittar man sådana tomtpriser??

De tomter vi tittar på ligger minst på 1300 kr/kvm, oftast ännu mer.
Många kilometer från vatten...Stenhällar, tallar. Krävs sprängning... Rätt nära förortscentrum i o f s.

 
Om ni vill bo där och det känns rätt så tycker jag att det låter som ett bra pris. Ni får mycket mark för pengarna.
Fast det är klart att sedan beror det ju på vad bank värderar allt till då ni byggt klart. Som du kanske sett i andra trådar så kan det ibland vara svårt att få huset värderat till mer än produktionskostnaden om området inte är relativ attraktivt. Finns det någon annan större stad i närheten?

Kanske kan du kolla vad tomter/mark runt i kring gått för eller vad hus i området kostar så får du en uppfattning.

Sedan så kan man ju alltid pruta. Vad mer kan man få än ett nej. Vi försökte pruta på vår tomt men de skrattade först, då höjde vi liiite och de sade nej - så det blev utgångspriset. Men vi försökte i alla fall!

Lycka till!

Anna
 
Vi har just köpt en tomt strax söder om Sthlm, i Länna.
996 :-/kvm fick vi betala :surprised:
Fast det är klart då är det bara ca 300 meter till sjön och så har vi 6 ståtliga tallar på tomten som vi slapp betala extra för ;D
 
Håller med Anna:
Klart du ska pruta. Blir det nej, så okej då....Då har du ialla fall provat. Lycka till ;D
/C 8)
 
hej jag betalade 60kr kvm och det är ca 500m till mälaren MEN jag får inte bygga för en om 1 1/2 år.jag har kollat lite och priserna ligger runt 90kr/kvm där jag kunde bygga och då menar jag stockholms grann komuner.jag valde att sattsa på det här pga små barn och att tomten skall vara betald vid byggstart
 
Det är knappt jag törs berätta att vi just betalat nästan 1700:-/kvm för en tomt i Järfälla kommun utanför Stockholm. Vi kommer att kunna cykla till Mälaren på ca. 10 minuter tror jag.
É man dum, eller? Ja, antagligen.
Trots att vi blir lite lätt mörkrädda när vi tänker på pengarna så känner vi att vi har gjort en bra affär. Inte i spekulationssyfte utan att vi har hittat en tomt där vi vill bo under lååång tid framåt.
Det är ju tur att vi gillar blodpudding! ;D ;D ;D
 
GRATTIS på tomtköpet Inger, hur stort är det?

Vill jämföra med min, vi har också betalat 1700/kvm och det är inte lång från din tomt, det blir kul att följa erat bygge.
 
Sweli skrev:
GRATTIS på tomtköpet Inger, hur stort är det?

Vill jämföra med min, vi har också betalat 1700/kvm och det är inte lång från din tomt, det blir kul att följa erat bygge.
Tack!

Avstyckningen pågår så vi vet inte de exakta måtten ännu, men den blir ca.650 kvm.
 
Vi betalade 1 407:- kvm i Sollentuna. Ganska nöjda eftersom det är åt det hållet vi vill bo.
 
Haha, nu känner jag mig som en äkta smålänning, jag tycker att det är dyrt i min kommun där de tar en grundavgift på 71 000 kr för en tomt mellan 750-1000 kvm, ytterliggare utöver den ytan kostar det 10 kr /kvm.

Tänkte försöka pruta till 40 kr /kvm.............. ;)
 
Ja, är det inte sjukt?! Jag är sååå glad att vi gjorde slag i saken och flyttade från Stockholm! Men hur sjutton kan priserna vara som de är?! OK, marknaden styr, men någongång måste det väl ta stopp? Det blir ju snart som i Tokyo, där jag betalade 23000 kr i månaden i hyra för ett rum på ca 15 kvm med kokvrå!
 
:)
Det verkar som alla pratar villatomter, själv har jag köpt i ett fritidshusområde. Där finns då begränsningar som  att bygglov gäller huvudbyggnad 60 kvm och extra/gästhus 40 kvm. Men vi har samfälligt vatten och avlopp året runt.
1997 köpte jag 1500 kvm för cirka 300:-/kvm + 30 kvm hus á 3.000:-/kvm på Värmdö, 40 km från Sthlm city, 125 m t busshållplats (50 min resa t Slussen) och 500 m t badstrand.
Att hitta en billigare tomt nu när jag vill flytta från stan gick inte, därför bygger jag nytt hus på tomten bredvid det lilla.    :D

Helena med ...............
Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.