Hur mycket plats behöver man normalt för att köra in i ett garage som kräver en 90-graders sväng för att komma in? Någon som har ett sådant garage och kan dela med sig av lite mått?

Jag hade hoppats att måtten på den bifogade bilden skulle räcka, men efter att ha testat lite på en parkeringsplats så känns det väl trångt :)
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du köra in? Tror det går smidigare o backa, kräver inte så mycket plats då har jag fått för mig, ut på parkeringen igen o testa.. ;P
 
ingen aning, men borde fungera med att dela bilens vändradie på 2 och plussa på de meter man vill ha i marginal.

v70 verkar ligga runt 12-13 meter i vändradie, så en 7-8 meter borde vara absolut minimum...
 
7-8 meter i mina öron som förskräckligt lite. Om inte garaget redan står på plats kanske du kan välja en bredare port? Enligt skissen verkar det inte omöjligt. Fortsätt med dina parkeringsplatsövningar tills du känner dig bekväm och tänk på att om en svärmor ska nyttja garaget bör du ta bilens vändradie multiplicerat med 2 och plussa på säkerhetsmarginalen på portens bredd istället...
 
Kolla i något bostadsområde där garagelängorna står i rader. Där är inte särskilt mycket plats.

Vi hade ett sådant garage för många år sen. Man fick smyga nära nära den andra garageraden och på exakt rätt ställe svänga för att komma in genom vår smala port. En gång kom jag för nära ena sidan och lyckades fasa av den blanka listen som satt längs kanten på bilen. Den stack ut en meter eller så bakom bilen såg jag när jag skulle stänga porten.

Annars gick det bra, men är inget att rekommendera.

/EB
 
Riper skrev:
7-8 meter i mina öron som förskräckligt lite. Om inte garaget redan står på plats kanske du kan välja en bredare port? Enligt skissen verkar det inte omöjligt.
Japp, bredare port börjar kännas nödvändigt om det skall gå. Skall nog kolla upp det.
Fortsätt med dina parkeringsplatsövningar tills du känner dig bekväm och tänk på att om en svärmor ska nyttja garaget bör du ta bilens vändradie multiplicerat med 2 och plussa på säkerhetsmarginalen på portens bredd istället...
Hehe, särskilt om svärmor inte har servo ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.