Hej! En utseendefråga:

ser det konstigt ut med en 90 cm bred köksfläkt ovanför en 60 cm bred spis? Är 90-fläktarna endast avsedda att sitta ovanför bredare spisar?

fläkten ska hänga på en vägg utan väggskåp bredvid. Det finns ca 10 cm marginal till ett fönster på ena sidan och mer än en meter till väggskåp på andra sidan.

tacksam för inspel från nån som har koll!

god fortsättning!

Niklas
 
Jag har en 90 "vertikal fläkt" ovanför en 60 häll. Hade ingen bättre bild i telefon, men borde finnas här på forumet.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus.se mobile app
 
  • 1356822504635.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fraols93 och 1 till
  • Laddar…
Har också bredare fläkt än spis. Att föredra om du frågar mig.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Vi har en 90 fläkt ovanför en 70 spis. Ser hel ok ut enligt min mening...
 
Samma här.....
DSC00707.jpg
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Vi valde också en 90 fläkt till 60 häll, mest för att vi hade plats för det. Inbillade mig att det skulle se lite "futtigt" ut med en 60-kåpa eftersom vi inte har några skåp i direkt anslutning på sidorna men det hade säkert funkat också. Kan slänga upp en bild senare.
 
Vi har också en bredare fläkt än spis och det funkar/ser bra ut enligt mig.

Dock påpekade sotaren sist han var här att vår vedeldade köksspis som står brevid, men ej direkt inpå, den ordinarie spisen att fläktkåpan även "fångar upp" värmen från vedspisen och då måste kåpan höjas upp.
 
IMG_3308.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Segge skrev:
Jag har en 90 "vertikal fläkt" ovanför en 60 häll. Hade ingen bättre bild i telefon, men borde finnas här på forumet.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus.se mobile app
Är också på G att byta fläkt och har fundering på om du är nöjd med vertikalfläkten. Fångar den upp lika bra som en kåpa tycker du? Blir det mycket kondens på "glaset" vid kokning. Hur många liter per minut har den? Andra synpunkter?
 
Att spisen är smalare spelar som man ser av bilderna ovan ingen roll. däremot är det enligt min mening vitigt att den här typen av fläktar har gott omp alts bredvid, det ser väldigt inklämt ut om det kommer skåp direkt vid sidan av, som i "Segges" bild. Åtminstone 20 cm fritt på var sida, eller som i ditt fall att det är någorlunda utrymme och sedan vanlig vägg. Men flytta gärna alltihopa 5-10 cm till om det är möjligt. Om inte annat är det bra med åtminstone 40 cm avställningsyta bredvid spisen, vi har 60 och det är i knappaste laget tycker jag.
 
  • Gilla
Niklas_1
  • Laddar…
Håller med Anna_H. Vi har 40 cm på den bortre sidan och det är nog absolut minimum. Vi la de centimetrarna på arbetsytan mellan spis och ho istället men det var ett jäkla pussel innan det blev bra :D. Eller bra förresten, ska det bli optimalt så får man väl bygga ut köket med 50 kvm :rolleyes:
 
petrho skrev:
Är också på G att byta fläkt och har fundering på om du är nöjd med vertikalfläkten. Fångar den upp lika bra som en kåpa tycker du? Blir det mycket kondens på "glaset" vid kokning. Hur många liter per minut har den? Andra synpunkter?
Tycker den funkar bra över lag, men som med allt så finns det saker man hade velat förbättra. Tycker den fångar upp os bra och det märks då det bli en hel del flott, det mesta fastnar på metallen före filtret och kan vara lite bökigt att rengöra, hade hellre lossat filtret och kört det i diskmaskinen. Sen tycker jag den låter lite mycket, den körs i regel på 1 eller 2 av 4 lägen. Lite kondens blir det, så brukar alltid ha ett lock lite på glänt när jag kokar. Men det är så skönt med vertikal fläkt, skulle aldrig gå tillbaka till vanlig även om det vore helt tyst och självrenande. En positiv överraskning är att hällen reflekteras i fläkten så kan se ner i kärlen på håll, inte detaljer men om mjölken är på väg att koka kan man hinna rädda det.

Har 5cm luft till skåpen på var sida.
 
Sällar mig till den breda linjen, 70 fläkt 60 häll.

Protte
 
Jag satte in en 60 fläktkåpa ovanför en 60 häll i mitt gamla hus och det var jag inte nöjd med, vattenånga och annat os tog sig förbi kåpan på något vis (i och för sig så var det inte den bästa kåpan på marknaden heller).
I det nya huset blir det en 90 fläkt (ingen kåpa, jag är trött på att slå i huvudet i hörnen) till en 80 häll.
 
Jag håller med, bredare fläkt känns "luftigare" :)
samt jag inbillar mig att fläkten bättre tar hand om matos.
Vår är 100cm och spisen 90cm
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.