Hur gör ni när ni drar vp-rör i 90°-böjar? Skarvar med färdiga böjar eller böjer vp-röret?
 
Jag böjer vanligtvis röret, är det riktigt knixigt som det varit på vissa ställen där jag kompletterat befintliga väggar med rör som går i vägg och böjer upp i taket så kör jag men en liten bit påskarvad flexsslang.
 
Böj själv, men ha en färdig böj som mall. Se till att du aldrig böjer värre än den färdiga böjen. Är det on om plats så kör med färdig böj. Om man tar till flexslang där det är besvärligt så tror jag att det är stor risk att böjen blir väldigt svår att dra igenom. Om det är kort sträcka, utan böjar i övrigt mellan dosorna så kan det funka med en lite kraftigare böj.
 
Håller/höll på att dra om elen från centralen i källaren upp på övervåningen och då böjde jag vp-rören i böjarna från taket upp genom golvet. Men trots att böjarna ser bra ut så funkar det inte värst bra att dra igenom dragfjädern sen. Var övertygad om att egna böjar vore bättre då man slipper skarvarna och det hittills har jag haft rätt trots mina bekymmer.
 
En bra böj går det att skaka ut böjfjädern ur utan att ha snöre fastbundet i den.
 
Beror nog på var man köpt fjädern, har en 20mm fjäder som man inte får ens i ett rakt rör utan att skjuta på den med en lång pinne.
 
Håller med hempularen, varierar nog mycket beroende på fjäder... och rör. Hade ett knippe Pipelife 20mm rör som diffade från att lätt få i fjädern och skaka in den i röret till helt omöjligt att få in fjädern ens med påskjutande pinne...
 
ThomasLindgren skrev:
Håller/höll på att dra om elen från centralen i källaren upp på övervåningen och då böjde jag vp-rören i böjarna från taket upp genom golvet. Men trots att böjarna ser bra ut så funkar det inte värst bra att dra igenom dragfjädern sen. Var övertygad om att egna böjar vore bättre då man slipper skarvarna och det hittills har jag haft rätt trots mina bekymmer.
Kör katifjäder om det inte funkar med en vanlig. jag brukar alltid dra i en dragtråd om jag vet att det kan bli kinkig och ovisst.
 
Vad är katifjäder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.