Hej!

Jag såg att det finns 8mm golvvärmeslang nu och har lite frågor på det.
Jag planerar att spackla in det på badrummsbjälklaget av betong. Behövs armeringsnät alternativt spårade plattor eller skulle det räcka att klamra fast rören rätt i betongen och använda fiberförstärkt spackel?
Vilken är lägtsa spackelhöjd över rören om man lägger de med cc 100 mm (uponor rekomenderar 15 mm inkl. klinker för deras 12 mm rör med cc 125mm)?
Finns det någon anledning att inte lägga det tätare (cc 75 mm) för att få ner bygghöjden förutom att antalet meter går upp?
Jag planerar även att köpa wirso push för den får plats i badrumsskåpet.

Jag prioriterar låg bygghöjd framför antal meter slang men vill ha vattenburet pga bergvärmen och dålig isolering.

Mvh
Jörgen
 
Det viktigaste är ju att golvvärmeslangen ligger dikt an mot golvet så att det inte sticker genom nästa gjutsats (flytspackel). Jag tror att du t.o.m. skulle kunna smältlimma fast slangen med jämna mellanrum. Gjutsatsen kommer ju att "låsa" fast allt sedan ändå.
Hur mycket? Tja, 3 mm extra med Uponors standard borde bli 10-11mm.

Glöm ej att 8mm slang kräver en betydligt stöddigare cirkulationspump än standarddimensionerade. De senare är avsedda för 17-20mm vid "normala" anläggningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.