Behöver hjälp med att välja värmesystem här...
Bor i ett hus som är 85 kvm + 85 kvm källare, huset är tilläggsisolerat, samt nydränerat med isodränskivor, nya 3 glas fönster i hela huset.
Huset är byggt 1967. Kan nämna att jag bor i mellansverige (Uppland).
Har i dag vattenburet system, sitter en gammal kombipanna Egor Duplomat från 1978.
I dag värmer jag huset med elpatron.
Min totala elförbrukning ligger på ca 25 000 kwh.

Har varit inne på alla alternativ, bergvärme, luft/vatten, pellets i befintlig panna, ny vedpanna med ack tank(ar).

Någon som nyligen installerat ny värmekälla, med liknande förutsättningar?
Vad kostade de?
Hur mycket mindre el gör ni av med idag?
 
Vi har ett hus som är 10 kvm större än ert, med källare också. Också nyisolerat med isodrän, men ingen tillägggsisolering och orginalfönster.

Vi valde mellan "snålvarianten" att sätta vedförugn eller pelletsbrännare i befintlig oljepanna, eller ny vedanläggning. Vi valde ny vedanläggning. Lejde bort hela jobbet, kostade inkl borttagning av oljetank 102 000. Anledningen till just det valet var flera, gamla pannan kändes inte optimal att sätta in annan förbränning i, samt att vi har en fungerande infrastruktur för ved redan då vi har haft det i tidigare hus. Billigt är det ju också, även om man köper färdig ved.

Att ha eldstad och uppvärmning av murstocken känns viktigt i ett hus som är byggt för det.

Om vi inte hade haft källare så hade vi nog valt en pelletskamin och ett från och tilluftsventilationssystem med värmeväxlare. Förmodligen skulle det gå på lika mycket i runda slängar, men troligen ge bättre inomhusklimat.

Elkostnaden ja, första vintern körde vi på elpatron i gamla pannan, i januari (06) gick det åt 3500 kWh... Ungefär 24 000 om året. Numera är det ca 7000 kWh tror jag (kanske lite mindre).
 
Det handlar ju lite om till vilka priser du kan får tag i ved för, men har du inga bra känningar där så är det nog pellets som är det totalekonomiskt billigaste just nu (men många installerar pellets =>högre priser framöver) men man får vara beredd på att ha ett rejält förråd med pellets i källaren.

Om du har möjlighet till det är ytjordvärme med värmepump ett vettigt alternativ, en värmepump är ju det bekvämaste.

En snabb uppskattning är att du skulle spara in ca 10000 kWh per år på en värmepump (jord eller berg) och med så pass lite gäller det ju att hålla investeringskostnaden låg.
 
Total förbrukning på 25000 kWh gör att ni har mellan 18-21000 kWh/år för värme o vv vilket gör att ni skulle förbruka ca 5-5,5 ton/år med brännare i nuvarande panna om ni kör pellets hela året vilket skulle bli ca 40% billigare än med el...

Om jag va ni skulle jag köpa en beg janfire flex i befintlig panna om skorsten är ok för pellets samt komplettera med en elberedare (beg på blocket) i serie med pannans vvberedare o stänga pelletbrännaren då ni inte behöver värme över sommaren...
Det skulle ni kunna ha installerat för ca 20000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.