Frugan är bara 153 cm lång, och får ont i axlar mm i vårat nuvarande kök där bänkhöjden är 90 cm.
Vi ska nu bygga nytt kök och hon vill ha max 85 cm höjd.
Går det bra att ta bort socklarna helt på ett IKEA-kök och bara låta skåpen vila på någon list eller motsvarande på ca 2 cm?
 
Köp nått annat än IKEA som har 72 cm stommar, kapa 15 cm sockeln till 10 cm, så har du ett 85 cm kök, beräknat på 30 mm bänkskiva.
IKEAs stommar är 80 el 60 cm.
 
  • Gilla
Tompa21 och 1 till
  • Laddar…
Ja, satsa på något annat än skåp utan socklar eller endast en låg sockel. Min nya frys har bara någon centimeter mellanrum till golvet och jag vet inte hur många gånger jag slagit i tårna när jag öppnat dörren. Vidare tror jag det är risk för att skåpsluckor blir fula med en låg sockel eller ingen alls. Jag tänker när man dammsuger och går emot med munstycket. Inget kul alls! Rikards förslag är bra!
 
  • Gilla
Tompa21 och 1 till
  • Laddar…
Nu vill vi (frugan) ju helst ha IKEA-kök, jag undrar bara om det skulle funka utan socklar?
Utseendemässigt spelar det ingen roll, men praktiskt?
Man får väl vara försiktigare när man dammsuger... :p
 
Funkar dåligt utan socklar. Om ni väldigt gärna vill ha IKEA så går det att lösa.
Köp 80 stommar.
Kapa ut urtag i framkant tio cm upp från botten.
Montera ihop skåpen och ställ dem direkt på golvet. Kanske med bara ståltassar under.
Sätt en vitmålad bräda i ursågningen som sockel.

Kombinera nu lådor och luckor som om skåpen varit 70 höga istället. Enkelt.
Det finns lådor som är 10, 20, 40 cm höga. Det finns luckor på 60cm.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Vi har IKEA-kök "utan" sockel, fick sänka köket efter det att frun tyckte att det var för högt. Hela köket ligger nu på en 25 mm regel där sockeln skulle ha suttit.

Några större problem tycker vi inte att det är, men lär sig att flytta på fötterna efter två-tre "tå-krockar". Det enda vi skulle ha tänkt på är just det att vi skulle kunna komma in under med dammsugarmunstycket (saknas 6-7 mm nu), men vi har ett tunnare munstycke som vi använder, alternativt att man borstar fram skiten med en sopborste innan man dammsuger.
 
  • Gilla
Tompa21
  • Laddar…
Vi ska kolla på HTH-kök, de har 70,4 cm bänkhöjd, bara att kapa sockeln, verkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.