Elektrikern fastnade vid framdragning av jord till sovrummet jag renoverar. Efter en del rotande harvjag grävt fram en inbyggd kopplingsdosa med 5 inkommande rör (huset är från 58, så det är stål och plåtrör) som nu måste flyttas ut. Elektrikern vill att jag löser det mesta praktiska så kommer han och drar om och kopplar in.
Problemet är att jag inte hittar någon bra kopplingsdosa. Alla rot dosor verkar vara apparatdosor (70mm) och det blir nog lite trångt samt med för få anslutningar. Hade gärna velat ha en rot dosa för att kunna lägga den tight och snyggt och slippa koppla på massa slangar på alla rör.

Har ni några tips? Eller skall jag ge upp och köra med en vanlig dosa och förlängningar?
 
Enklast är väl att höra med elektrikern hur han vill ha det.
 
Ta upp ett ordentligt hå så att du kan montera en "riktig" kopplingsdosa. Det är ju ungefär samma jobb med ett lite större hål som med ett mindre, men myyycket enklare att "få till det" med ett större hål.
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Som jag skrev vill inte elektrikern befatta sig med det. Jag har gett olika förslag på installation och får bara till svar att "så kan man också göra".

(Jag är så trött på reglerna kring elinstallation, jag får inte göra något själv, men när jag väl får tag på en elektriker får jag ofta en installation som är fulare och rörigare än om jag hade gjort den själv...men visst, snabbare går det ju)
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ta upp ett ordentligt hå så att du kan montera en "riktig" kopplingsdosa. Det är ju ungefär samma jobb med ett lite större hål som med ett mindre, men myyycket enklare att "få till det" med ett större hål.
Hålet är relativt stort redan, se bild. Dock skulle jag ju helst inte vela ha öppningen åt detta hållet (hallen) eftersom rören går till rummet bakom. Att ta upp ett stort hål där vågar jag nog inte eftersom jag då skulle bwhöva såga av en väggregel, och det är ett kaklat badrum bakom.

Men får väl helt enkelt dra ner på ambitionerna om ett snyggt elsystem och sätta dosan här i hallen med ett litet ormbo slang bakom.
 
  • Stor öppning i vägg visar rör och en väggregel, vid en renovering för elsystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
El-gubben fastnade , blev det stopp att dra ur G:a ledningar , inget ovanligt då dom rören ha tjära i sig
man får dra och putta på mycket lätt , annars i kurvorna blir varmt och nyper fast
Varför ny dosa , kan den som är där sitta kvar , vilket håll kommer det från centralen ( matning )
 
Kan du inte ta bort botten i plåtdosan och låta den sitta kvar,
och sätta dit en "hilalucka" i spånskivan som du har sågat upp.
 
R rävlyan skrev:
El-gubben fastnade , blev det stopp att dra ur G:a ledningar , inget ovanligt då dom rören ha tjära i sig
man får dra och putta på mycket lätt , annars i kurvorna blir varmt och nyper fast
Varför ny dosa , kan den som är där sitta kvar , vilket håll kommer det från centralen ( matning )
Problemet är att dosan är inbyggd och därför måste ersättas. Vi har inga problem att komma fram med dragfjädern
 
Byt ut dosan och vänd på den, samt som nisse 123 skriver sätt en Hilalucka.
 
R
Inbyggd hur . Är det tvärstopp att komma åt den på andra sidan då , kommer den dosa som blir som ersättning att någon gång i framtiden bytas eller annat , det blir nytt i dom
Inte riktigt riktigt men att tumma lite på normal installation går att göra ,
Bort med dosan , skarva på stålrören , kapa B-rören , sätt slangar på . rören är 15 slangar är 16 , går bra med 16 muffar och limma dom mot väggen och i nya dosan blir lite skvalp på muffarna men är inte fel montagemässigt och gör slingor till ny dosa i den öppna väggen är ju gott om plats där
 
Tack för alla svar!

Yes, gaveln på en våtrumsvägg sitter över dosan så det "går inte" att komma åt.

Tackar för tipsen om en Hilalucka, den tänkte jag inte alls på och håler jag sågat uta hade nog passat perfekt för en 15*15 lucka. Tyvärr bor det en perfektionist i mej och jag vill helst ha det så bra gjort som möjligt så det blev en vanligt koppliongsdosa med 5 slangstumpar och en muff i varje ände. Satte en klammer direkt efter varje muff så att de sitter bra.

Så nu väntar jag bara på att elektrikern skall komma och koppla in allt, hoppas han inte klankar ner för mycket på mitt hemmapul.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.