Då måste du typa om den till en sådan 30 km.
 
Beror på vad du har för fjädring, men det är vanligt med torsionsfjädring. Troligen har den rostat fast.
 
Nu vet jag ingenting om släp och fjädringar men går det inte att fixa problemet?

Jag har kollat lite hur det är att typa om släp eftersom en bekants bekant har en bil som väger 50 kg för lite för att få köra med hans släp i 80 km/h. Det är varken enkelt eller gratis att göra det så i ditt fall hade jag nog kollat med en mekaniker vad en reperation kostar.

Det var enklare förr att typa om släp men nu verkar det så krångligt att de 4-5 olika besiktningsfirmor jag pratat med inte vill röra det med tång. Pratade även om ett gäng återförsäljare av släpet som tydligen skulle kunna typa om den i x antal år efter försäljningsdatum men de ville inte heller ha något med det att göra.

/Inte bitter.
 
Är det ett släp eller en kärra du undrar om?
 
M Miljardprogram skrev:
Är det ett släp eller en kärra du undrar om?
Vad är skillnaden? :thinking:
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
U uffetuffetimmerman skrev:
Hej.! Min släpkärra har fått körförbud för att den inte fjädrar.!
Vi har en obromsad släpvagn, registrerad med nummerplåt och besiktigad, och får köras max 80 km/h.
Den har ingen fjädring vad jag vet.
För den som är riktigt nyfiken så är det UWZ 545 :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har en obromsad släpvagn, registrerad med nummerplåt och besiktigad, och får köras max 80 km/h.
Den har ingen fjädring vad jag vet.
För den som är riktigt nyfiken så är det UWZ 545 :)
Den har fjädring, det är ett krav för att få åka 80 km/h. I de allra flesta fall på dessa vagnar så är det gummitorsionsfjädring, studsig och helt utan komfort men billig och stryktålig.
 
U uffetuffetimmerman skrev:
Hej.! Min släpkärra har fått körförbud för att den inte fjädrar.! Jag har frågat Transportstyrelsen 3 ggr om jag får bygga om den till en 30 km kärra.! Men de har inte svarat.! Vet någon nåt om detta eller hur man lagar detta fel.?
Att byta axeln (där fjädringen sitter) är inte så dyrt, drygt 2000kr i de flesta fall. Kolla bara upp hur bred axeln är och bredden mellan fästhålen.
Vill man göra vagnen till en 30-kärra så behöver du inte typa om, en 30-vagn finns ju inte i registerna. Du behöver däremot skrota den (på pappret) så att den försvinner ur registret och sedan blockera fjädringen (märkligt krav) och sätta dit en lgf-skylt.
 
  • Gilla
uffetuffetimmerman
  • Laddar…
släpvagn som ej är registrerad dvs försedd med lgf skylt får ej dras med bil som ett så kallat efterfordon. Dom undantagen gäller endast om det är en ändamålsenlig konstruktion tex båtvagn eller skylift mfl.
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Det avgörande är vilken sorts släpkärra som det handlar om.

En vanlig släpkärra med ett öppet flak so du kan köra vad som helst på kan aldrig vara ett efterfordon. Men en båtkärra, vattentank, kompressor, skylift etc. kan vara ett efterfordon. Ett efterfordon måste alltid vara begränsad till att kunna transportera högst ett slags gods och får aldrig vara en generell lastbärare till alla möjliga slags gods.
 
  • Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Att byta axeln (där fjädringen sitter) är inte så dyrt, drygt 2000kr i de flesta fall. Kolla bara upp hur bred axeln är och bredden mellan fästhålen.
Vill man göra vagnen till en 30-kärra så behöver du inte typa om, en 30-vagn finns ju inte i registerna. Du behöver däremot skrota den (på pappret) så att den försvinner ur registret och sedan blockera fjädringen (märkligt krav) och sätta dit en lgf-skylt.
...men då får den inte, som redan påpekats, dras av bil, endast av traktor, fyrhjuling och liknande 30-fordon.
Det enda ofjädrade oregistrerade 30-släp som får dras av bil är båtvagn, och det är ett explicit undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.