Jag ska försöka få igång ett nytt nätverk hemma baserat på Ubiquiti/UniFi och också styra Z-wave med Domoticz på samma Windows-PC.

Båda programmen använder port 8080 och jag har googlat och förstått att det går att ändra vid installationen. Innan jag börjar pilla funderar jag på om det spelar någon roll om jag ändrar port för Domoticz eller UniFi? Riskerar något att bli struligt när jag byter port på något av programmen eller spelar det ingen roll?

Jag skulle också vilja styra lite andra 433 MHz-grejer med en Tellstick Duo och förstått att det eventuellt är möjligt med Domoticz, annars blir det någon annan programvara och då kanske även den använder port 8080.
 
Q
Hade också samma problem, bytte port på Domoticz.
 
Byt på domoticz. Fast Unifi controllern använder 8443
EDIT: kanske bara är på cloudkey som porten är 8443, längesen jag hade den på pc'n..
 
OK, tack! Det får bli byte på Domoticz. Jag har dessutom redan installerat UniFi och då slipper jag pilla på den installationen.

Hur väljer man port när man ska byta port? Finns det någon som är lämpligare då man tex ska ändra 8080, som ofta används för någon form av webserver? Tar man 8008 om den är ledig eller är det risk för andra krockar i framtiden då? 8081?
 
När du installerar Domoticz så är det en dialogruta där du väljer port. Använd ex 8090, den har jag aldrig sett annan användning av och lätt att komma ihåg
 
Q jope84 skrev:
Hade också samma problem, bytte port på Domoticz.
Bytte du både både HTTP (8080) och HTTPS (443)? Det känns om att 443 också borde användas av andra program. Vad bytte du till?
 
Jag använder inte https så jag bytte aldrig 443 men det kan du naturligtvis göra om du vill.
 
Q
A Alice B skrev:
Bytte du både både HTTP (8080) och HTTPS (443)? Det känns om att 443 också borde användas av andra program. Vad bytte du till?
Jag bytte till 9090.
Men jag skall nog byta tillbaka till 8080 för jag har skaffat mig en UniFi dream Machine PRO och den körd kontrollern internt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.