Hej!
Vi har köpt en äldre stiga park delvis i delar.
Motorn är igång och vi ska montera klippaggregatet.
Finns det någon vet om det ska sitta några distanser på "hjul-navet" så att klippaggregatet inte kan flyttas i sidled de få centimetrarna innanför sprintarna? Om någon har en sån maskin skulle det vara fint om du kunde lägga upp ett kort på detta.

Sen har vi även fått två lösa "driv-remmar", varav ett passar på aggregatets ovansida. Den rem som är "över" har kuggar och är aningen längre än den som passar på klippaggregatets ovansida.
Någon som har nån ide om vi fått en rem extra eller har vi missat nåt?
 
På vår Park sitter det distanser/brickor mellan nav och redskapsfästet. Tror inte fästet kan röra sig mer än någon millimeter i sidled. Jag tror att det är både en metallbricka och en plastbricka mellan nav och fäste men måste kolla upp exakt hur det ser ut ikväll.

Den tandade remmen bör vara till klippdäcket - mellan knivarna. Där är det en tandad rem och tandade remskivor för att hålla knivarna i synk så de inte krockar med varandra.
 
Tack för ett sånt snabbt svar. Då vet vi i alla fall att det ska sitta något där!

Angående remmen så har vi satt den icke-tandade remmen på klippagregatet. aggregatet har tre knivar så jag vet inte om synken spelar någon roll då!? Det finns inga kuggar på knivarnas "drivhjul".
Ska vi ändå prova att byta remmarna så den kuggade hamnar på aggregatet???
Tror ni det är så att de som sålde stigan bara råkat skicka med en rem för mycket? Eller att de tänkt byta ut någon annan rem?

MVH/Anna-Karin
 
Sitter knivarna "i rad" eller som en triangel? Om de sitter i rad så överlappar de varandras banor och då får de inte komma ur synk. Kanske hade de inte tandade remskivor på tidigare modeller... eller så har jag bara fått för mig att de är tandade eftersom synk är viktigt och remmen är tandad. Ytterligare en sak att kolla när jag kommer hem.
 
Nu har jag kollat på min Park.

Det sitter en metallbricka, c:a 2-3mm tjock, på var sida om redskapsfästet. Alltså nav-bricka-redskapsfäste-bricka-sprint. Det är ett spel på kanske 3 mm.

 
OlaF skrev:
Nu har jag kollat på min Park.

Det sitter en metallbricka, c:a 2-3mm tjock, på var sida om redskapsfästet. Alltså nav-bricka-redskapsfäste-bricka-sprint. Det är ett spel på kanske 3 mm.
Ok, tack så mycket för att du tittade!
Vad gäller knivarna så sitter de i en triangel så de kan aldrig slå i varandra. Vi får väl testa med båda remmarna o se vilken som funkar bäst :)

(Får se om det funkar att klippa med den i alla fall... motorn verkar lite kraftlös, orkar inte riktigt driva aggregatet... :( Gubben ska titta på den mer imorgon..
 
Triangelkonfiguration förklarar varför det inte är någon tandning på remskivorna. Hur den remmen ska se ut har jag ingen aning om.

Trött motor kan bero på en massa saker men det kan vi återkomma till när ni fått ihop maskinen mer. Inte för att jag är speciellt duktig på motorer men det lär finnas andra här som kan hjälpa :)
 
galento
A-K2 skrev:
Tack för ett sånt snabbt svar. Då vet vi i alla fall att det ska sitta något där!

Angående remmen så har vi satt den icke-tandade remmen på klippagregatet. aggregatet har tre knivar så jag vet inte om synken spelar någon roll då!? Det finns inga kuggar på knivarnas "drivhjul".
Ska vi ändå prova att byta remmarna så den kuggade hamnar på aggregatet???
Tror ni det är så att de som sålde stigan bara råkat skicka med en rem för mycket? Eller att de tänkt byta ut någon annan rem?

MVH/Anna-Karin
Hejsan,det kan inte vara så att Ni har tandade kilrep(remmar),dessa är tandade för bl.a ökad flexibilitet http://www.arosindustripartner.se/produkter/kilrem_linea.htm och dessa används i vanliga kilspår.Kuggremmar brukar vara flata http://www.arosindustripartner.se/produkter/kuggrem_pu.htmHar för mej att kilrep till klippare inte är tandade såvida inte dessa bytts ut då original ofta brukar vara dyra men enligt gräsklippar-reparatör vara överlägsna i slitstyrka.Bara en tanke ::) ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.