Vitmålad öppen spis från 70- eller 80-talet med en ineffektiv insats i ett 20-tals vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor vitputsad öppen spis från 70-talet med tänd eld, ineffektiv och sotig design, i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit putsad öppen spis från 70/80-talet i vardagsrum med ineffektiv värmefunktion och sotproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi bor i ett fint 20-tals hus som är misshandlat under 70 och 80 talet.. Ett av projekten de gjorde var att mura upp en jättepjäs i vardagsrummet som är helt ineffektiv värmemässigt och skitdumt ur sotsynpunkt. Det samlas massor av sot i kröken in mot själva skorstenen och där finns ingen renslucka heller. Sotaren sa idag att han hittat tecken på att vi nära haft soteld i skorstenen.

Vi tänker nu att den här pjäsen ska bort, men hur gör man, var börjar man? En bättre täljstenskamin ska in, som komplement till luftvärmepumpen (den vattenburna värmen slet man ur huset på 70 talet, det är ju bättre med direktverkande el! ‍♀️)

Kan någon ge tips?
 
Jag hade knackar ner hela in till murstock, putsat om murstock, sen lagt klinkers på golvet där den står och monterat en ny kamin i den gamla anslutningen.
 
  • Gilla
Lena Myhrman
  • Laddar…
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Jag hade knackar ner hela in till murstock, putsat om murstock, sen lagt klinkers på golvet där den står och monterat en ny kamin i den gamla anslutningen.
Låter som en bra idé, men hur lång tid tar det tror du? Behöver vi anlita proffs eller ska vi bara hugga på?
 
L Lena Myhrman skrev:
Låter som en bra idé, men hur lång tid tar det tror du? Behöver vi anlita proffs eller ska vi bara hugga på?
Så länge den inte är bärande på något vis. annars hade jag börjat uppifrån och gått neråt.
Tidsåtgången är svår att säga, beror ju på hur flitig man är och hur duktig muraren har varit.
Om ni bestämmer er för att plocka ner så hade jag kontaktat sotaren när den är nere och låtit han göra en läckagemätning på skorstenskanalen innan nya kaminen installeras
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.