Har en Contura från tidigt 80tal.
En öppen eldstad som är försedd med glasrutor på 3 sidor som på bilden (dock ej min på bilden, lånad bild).

Råkade elda sönder de två främre glasen igår, det sprack i miljoner bitar och vid närmare koll så ser jag att det står "Emmaboda säkerhetsglas" på de som sitter kvar.
Antagligen sprack de främre först eftersom de var borrade och försedda med handtag.


Så: Att ersätta med keramiskt glas 'a 1500kr per "a4" känns inte så lockande. Ska jag köpa vanligt härdat glas igen och vara försiktigare? För vad jag tror så var det härdade glas som sprack.

Vid en koll med lokale glasmästaren fick jag prisförslag på 600kr / a4 för härdat glas, det låter dyrt?
 
  • contura.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eldfast glast ÄR dyrt.
Det är nog bara att acceptera.
För glas måste du ju ha.

Jag skulle inte försöka med något annat.

//KoW
 
Jojo förstår vad du menar men man kan ju inte köpa glas för 10 papp.. De som hade kaminen innan mig hade eldat i 25 år med vett utan att glaset sprack. Tittar man på blocket så ser man flertalet med liknande rutor, det är väl inte riktigt kaminglas?
 
Alltså vad jag menar är att visst borde det vara motiverat att köra på härdat glas och inte keramiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.