Hej vänner och räddare i nöden!
Vi renoverar fasaden på ett hus från 1924 och har tagit ned hela putsfasaden.
På kallvinden innebär detta att gavelväggarna endast består av en panelvägg med rejäla springor, som enda skydd mellan ute och inne. Det är alltså fritt spelrum för vind och utomhusklimat att blåsa in på vinden.
Vi har LVP som värmekälla i huset och eldar i kaminen varje dag (men den enormt tjocka murstocken verkar inte bli nämnvärt varm på vinden).
Golvet på vinden är isolerat och har plast som ångbroms mot inomhusvärmen/fukten och vindsluckan är tät och isolerad, så det verkar korrekt.

Problemet är att vi nu har upp emot 80% luftfuktighet på vinden och det oroar mig enormt
Kan den höga luftfuktigheten bero på att vinden nu är helt överventilerad?
Att den ännu varma utomhusluften tar sig in och kondenseras under kalla nätter? Eller finns det någon annan anledning?

Först till våren kommer färdigställandet av fasaden att ske och för vinden blir detta gavelväggarnas konstruktion inifrån och ut: plankvägg, vindduk, fasadskiva (30 mm isolering), luftspalt, träpanel.

FRÅGAN ÄR NU:
Bör jag sätta ångbroms på insida plankvägg redan nu för att förhindra överventilering, eller bygger jag in ett nytt problem då?

Har ni andra tips om hur jag kan avhjälpa problemet, för inte är det väl bra att lämna den glesa plankväggen hela vintern??

Tacksam för all hjälp :oops:
 
  • Mörkt vindsvåningsrum med träbjälkar, synliga lutande tak, ett fönster och sparade föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster i träklädd vägg med synligt rörarbete och takbjälkar, rustik, gammaldags känsla, dagsljus utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det lägre innan du påbörja renoveringen?

Har själv satt en givare på kallvind och sett att fuktigheten går upp till 80% nattetid så här års för att sedan sjunka något på dagen.
Har ventiler/öppningar vid toppen på gavlarna, längs takfot och vid skorstenarna.
 
Svårt att svara på, för förra vintern var vi klantiga och hade strypt nästan all från och tilluft i huset, så då blev det fuktigt på vinden och längre än så har vi inte bott här…
Och huset har varit utan fasad sedan i somras.
 
L Luugen skrev:
Var det lägre innan du påbörja renoveringen?

Har själv satt en givare på kallvind och sett att fuktigheten går upp till 80% nattetid så här års för att sedan sjunka något på dagen.
Har ventiler/öppningar vid toppen på gavlarna, längs takfot och vid skorstenarna.[/QUOTE

ska du låta det vara så fuktigt eller göra något mer?
 
Turinna Turinna skrev:
Hej vänner och räddare i nöden!
Vi renoverar fasaden på ett hus från 1924 och har tagit ned hela putsfasaden.
På kallvinden innebär detta att gavelväggarna endast består av en panelvägg med rejäla springor, som enda skydd mellan ute och inne. Det är alltså fritt spelrum för vind och utomhusklimat att blåsa in på vinden.
Vi har LVP som värmekälla i huset och eldar i kaminen varje dag (men den enormt tjocka murstocken verkar inte bli nämnvärt varm på vinden).
Golvet på vinden är isolerat och har plast som ångbroms mot inomhusvärmen/fukten och vindsluckan är tät och isolerad, så det verkar korrekt.

Problemet är att vi nu har upp emot 80% luftfuktighet på vinden och det oroar mig enormt
Kan den höga luftfuktigheten bero på att vinden nu är helt överventilerad?
Att den ännu varma utomhusluften tar sig in och kondenseras under kalla nätter? Eller finns det någon annan anledning?

Först till våren kommer färdigställandet av fasaden att ske och för vinden blir detta gavelväggarnas konstruktion inifrån och ut: plankvägg, vindduk, fasadskiva (30 mm isolering), luftspalt, träpanel.

FRÅGAN ÄR NU:
Bör jag sätta ångbroms på insida plankvägg redan nu för att förhindra överventilering, eller bygger jag in ett nytt problem då?

Har ni andra tips om hur jag kan avhjälpa problemet, för inte är det väl bra att lämna den glesa plankväggen hela vintern??

Tacksam för all hjälp :oops:
Har du nån frånluft på vinden? Verkar ju ändå vara lite glipor i panelen så lite borde det väl lufta speciellt om det är samma på andra gaveln. Har du några ventiler på väggarna så du kan få korsdrag?
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Som sagt så har jag förmodligen för mycket ventilation och därav problemet…
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Turinna Turinna skrev:
Som sagt så har jag förmodligen för mycket ventilation och därav problemet…
Kam ju vara så med ja efter bilderna. Fixa det (asfaboard eller vindpapp)och sedan en frånluftshuv och/eller korsdrag.
 
  • Gilla
Turinna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.