Totte_S
Njuter av rejält minskad elförbrukning de senaste två åren, men smolk i glädjebägaren är när nätägarens app och leverantörens app skiljer sig åt i årsförbrukning 2023 med ca 8%. ( drygt 900kWh) Kollat siffrorna idag den 3/1 med mindre än en minuts mellanrum så det borde vara uppdaterat sedan årsskiftet.
Köper el från Tibber och har lokal nätägare (Kalmar Energi)
Rimligtvis så bör det inte vara så stor skillnad eftersom jag bara har en mätare…

Finns det några kloka funderingar medan jag väntar på svar från dem?
 
Totte_S Totte_S skrev:
Njuter av rejält minskad elförbrukning de senaste två åren, men smolk i glädjebägaren är när nätägarens app och leverantörens app skiljer sig åt i årsförbrukning 2023 med ca 8%. ( drygt 900kWh) Kollat siffrorna idag den 3/1 med mindre än en minuts mellanrum så det borde vara uppdaterat sedan årsskiftet.
Köper el från Tibber och har lokal nätägare (Kalmar Energi)
Rimligtvis så bör det inte vara så stor skillnad eftersom jag bara har en mätare…

Finns det några kloka funderingar medan jag väntar på svar från dem?
Elnätsägaren har ansvaret för elmätningen och eventuellt har det blivit fel på datat som skickats till Tibber? Eller att Tibber hanterat datat fel från nätägaren?
https://ei.se/konsument/el/elmatare-och-matning-av-din-elanvandning
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Har kontrollräknat månad för månad och summatotalen stämmer hos båda.
Tibber har på något sätt tappat en del av december månad, ( 571 kWh) i sammanräkningen.
Får hoppas de hittar sin bugg. Surt, hade känts fint att hamnat under 12000 😎
Vi får se om/vad Tibber svarar.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Har kontrollräknat månad för månad och summatotalen stämmer hos båda.
Tibber har på något sätt tappat en del av december månad, ( 571 kWh) i sammanräkningen.
Får hoppas de hittar sin bugg. Surt, hade känts fint att hamnat under 12000 😎
Vi får se om/vad Tibber svarar.
Jo nu har det ju knappt blivit ett nytt år och det är nog datorerna som inte hunnit med.
 
Totte_S
P paralun skrev:
Jo nu har det ju knappt blivit ett nytt år och det är nog datorerna som inte hunnit med.
Nä, ett par dygns kalkyleringstid känns rimligt att räkna med för så pass avancerade beräkningar. Lång kö till processorn antagligen. Beror nog på snöovädret.
😁
 
  • Haha
Perplexus
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Nä, ett par dygns kalkyleringstid känns rimligt att räkna med för så pass avancerade beräkningar. Lång kö till processorn antagligen. Beror nog på snöovädret.
😁
Nej men det kan vara att det är någon människa inblandad som gör överföringen endera från nätbolaget eller hos Tibber. Eller både och....
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Rapportering av mätvärden från nätägare till elhandlare eller energitjänsteföretag sker i normaltid medan Mina sidor och fakturering visar lokal tid. Kan det vara orsaken?
 
W Wideström skrev:
Rapportering av mätvärden från nätägare till elhandlare eller energitjänsteföretag sker i normaltid medan Mina sidor och fakturering visar lokal tid. Kan det vara orsaken?
Eftersom det är årsförbrukning som stäms av vid nyår är väl normaltid och lokal tid samma?

Men visst, om det diffar en timme får man ligga i på nyårsnatten för att förbruka 900kWh extra jämfört med samma timme förra året... :)
 
Totte_S
Idag den 10:e har tibber lyckats komma ikapp i appen, men något svar från dem har jag inte fått.
Även om det är en person som för över data så görs det ju inte precis kund för kund, det borde ju vara en batch som körs minst en gång per dygn. Lär ju inte vara raketforskning att skriva några rader kod som löser det under storhelger
Om man säljer en tjänst per timme så är det rimligt att kunden får sina data uppdaterade minst en gång per dygn, och inte med ett par veckors diff på förbrukningen.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.