Håller på att fixa inför gjutning av en liten platta nere på frostfritt djup. ska bli en trapp från det blivande garaget ner till källaren.
Har paddat klart sandbädden och ska lägga på 8/16 imorgon söndag. undrar om man måste lägga markduk mellan sand och makadam eller om man bara lägger på och paddar?

Tack på förhand // Per
 
Markduk kan inte vara fel, jag skulle lägga det utan tvekan.
 
Tackar för det snabba svaret.

Bra då tänkte jag inte helt fel när jag köpte markduk då :cool:
Blir markduk mellan grus å sand!

Mvh // Per
 
Varför ska man lägga det mellan gruset och sanden? :)
 
Varför jag tänkte göra det är för att inte makadamen som är kapilärbrytande ska bli utblandad med sand och då mista sin funktion...
Som jag har fått höra så om man har minst 10cm 8/16 så kan inte fukten färdas uppåt till plattan. Jag tänkte ha 15-20cm för säkerhets skull.

// Per
 
Just så ja.

Lägg till detta att du får en ökad bärighet i detta bärlager när det inte kan blanda sig med underliggande lager.
 
Man brukar lägga duken direkt på jorden och inte på gruset när man inte vill att jorden ska "vända" sig. Bara därför jag undrade :)
Vet att inte alla firmor som gör grunder använder duk, dom känns bra att lägga dit.
 
Janet_Johan skrev:
Man brukar lägga duken direkt på jorden och inte på gruset när man inte vill att jorden ska "vända" sig. Bara därför jag undrade :)
Vet att inte alla firmor som gör grunder använder duk, dom känns bra att lägga dit.
Man lägger ju duken mellan de lager man inte vill ska blanda sig med minskad bärighet som följd.
 
Det är egentligen inte nödvändigt att lägga geotextil mellan sand och makadam. Sanden är inte benägen att tränga upp i makadamlagret på samma sätt som t.ex lera eller silt.
Förr i tiden (innan geotextilen fanns) använde man sig av just sand som materialskiljande lager när man byggde :)
 
Då kanske det blev overkill att lägga duken mellan sanden och makadamen, men hellre onödigt bra bra än inte bra.... kostar ju inte många kronor så jag tyckte det var lika bra.

// Per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.