Har läst tidigare trådar men vill gärna ha fler tips och ideer, det är så många här som kan så mycket!

Vi har ett 70 tals hus som tidigare värmts med olja/ved och endast haft självdrag. Nu har vi bergvärme och funderar på hur vi lämpligast förbättrar vent. Det finns ventilationskanaler som går från tvättstuga, toalett och badrum och upp ut på taket, ingen tilluft mer än det som drar in =) Men nu när vi även ska byta ett par fönster och dörrar så blir det ju så tätt på många ställen hjälper de då överhuvudtaget att sätta in en mekanisk frånluftsfläkt uppe på taket där ventilationsrören mynnar ut?? Borde vi även kompl. med ventiler i sovrum i vägg eller fönster? Eller borde vi helt enkelt satsa på något bättre??
Hoppas någon har några tips eller ideer!
 
givetvis 70-tals hus =)
 
Jag skulle ha skaffat fönster ventiler i alla rum.Jag gjorde så och det blev riktigt bra.
Utan tillluft kan det inte bli något själv drag ut..
 
Tack!
Ok. du menar att du bara satte tilluftsvent. i alla fönster?? Ingen fläkt som drar ut luft nån stans?
 
japp.Men jag har rätt bra med självdrags ventiler.Blev bra drag i dom
 
Det finns fläktar att sätta ovanpå skorstenen för att forcera draget.

Det finns rätt många trådar i detta ämne, har jag för mig.
 
Jo jag har läst dem, många iaf =) Jo men eftersom att vi har dessa fördragna vent.kanaler från våtutrymmen så tänkte jag att det kanske vore bättre att sätta en frånluftsfläkt högst upp i dessa typ just under taket. Vilken typ av fläkt kan någon rekommendera och vilken effekt osv bör den ha, vi har ett sutteräng hus med ca 120 kvm per plan.
 
Om du sätter i fläktar så måste du sätta det i alla kanaler.Annars finns det risk att det kommer in luft igenom frånluftskanalerna.Dvs man måste ha tillluftskanaler för att få det att funka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.