Elcentral med säkringar och ledningar, en del märkt med "X" och ovanlig färgkodning i bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag är rädd att stugan jag bor i är farlig. Den ska vara kollad av ”elektriker” men jag betvivlar att det var en auktoriserad.

Jag fick igår ett svagt surr i handen när jag torkade kranen. Där är nyligen en bänkdiskmaskin installerad och där är en spis inkopplad tre-fas men som inte verkar funka fullt.

Jag mätte igår 114V mellan jorden i ett uttag ovan diskbänken och diskbänk. Kopplade ur bänkdisken och har nu 79V mellan samma ”jord” och diskbänk eller spis.

Centralen ser ut som nedan. Närbild på kabel märkt ”X” är den som går till köksuttaget, till synes med bara svart och blå.

Läge att be annan elektriker fixa? Helt normalt? Närbild av öppen elcentral med oordnade kablar och misstänkt inkoppling märkt med "X".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Men du har jord i uttaget i köket, där diskmaskinen är inkopplad? Men andra änden av samma kabel är jorden inte inkopplad mot elcentralens jordskena? Det är ju farligt.
 
Det första uttaget, som jag mätte på ser ut som nedan inuti. Vet inte om det kan kallas ”jord” men det är mot jord-öronen/brun jag mötte upp 79 resp 114V.

Diskmaskinen var inkopplad senare på kabeln, men jag har inte öppnat det uttaget. Men nu inser jag att brun kommer ju från ett fjärran uttag, inte centralen!


Senare på kabeln är alltså till vänster i bild, central (+armatur) kommer från höger. Eluttag med anslutna kablar; blå (neutral), brun (fas) och gul/grön (jord), samt vägginfästningar och ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E
Det här skulle passa bra i "Värsta elkopplingen".

Om resten av stugans elanläggning är i liknande skick så är nog antalet rätt snabbräknade.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, ett utmärkt exempel på "Gör inte så här".

Det är definitivt läge för en elektriker som går igenom installationen och ser till att det blir jordat på riktigt sätt samt att det inte finns andra fel.

Jag gissar på hempulat hela vägen. Av en sopa.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
J joall skrev:
Jag mätte igår 114V mellan jorden i ett uttag ovan diskbänken och diskbänk. Kopplade ur bänkdisken och har nu 79V mellan samma ”jord” och diskbänk eller spis.
Hej joall

En apparat med jordad stickkontakt är avsedd att anslutas till ett jordat uttag.

Men, det fenomen du beskriver kan även uppkomma i äldre hus där inte uttag är skyddsjordade.

Att ansluta en apparat med jordad stickkontakt till ett jordat uttag där skyddsledaren inte är ansluten till skenan för skyddsledare i elcentralen, får samma resultat som att ansluta en apparat med jordad stickkontakt i ett ojordat uttag.

Finns ett EMC-filter i apparaten med jordad stickkontakt, då kan du normalt mäta upp ca halva nätspänningen mellan höljet och elcentralen skyddsledarskena.

Du märker ofta inte spänningen förrän du rör vid ett föremål som har kontakt med jord eller när du mäter spänningen mot jord (eller elcentralen skyddsledarskena).
 
Där ser det ju ut att vara fuljordat mot nollan. Så frågan är som spisen har någon jord.

Du bör definitivt se över din elanläggning, så där ska det inte vara kopplat. Det kan bli riktigt farligt om du får ytterligare fel. Men den kopplingen förklarar inte varför du har spänning mellan spis och jordanslutning. Så det finns säkerligen fler konstigheter. Det är nog ide att fundera på att dra om hela elsystemet.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Bortsett från att det saknas jord, så ser det ut att vara en lampsladd inkopplad mot uttaget. Också fel, om än inte lika illa som att jord saknas.
 
Du har en PEN-ledare till det uttaget under bänken, där PEN är uttagen från N-plinten i centralen, troligen efter JFBn om den är korrekt inkopplad. De ser ut som att fasskenan är moddad för att passa en JFB med nollan till höger. Detta innebär i så fall att du inte har något jordfelsskydd mot de uttag och de apparater som är ansluta till detta uttag.

Jag rekommenderar att du bryter den säkring som går till uttaget nu, kanske nån till för gruppledningar som du ser inte har en skyddsledare med sig, kanske behöver du bryta strömmen helt. Och så får det vara tills en elfirma har hittat på detta.
 
  • Gilla
SNf och 4 till
  • Laddar…
Håller med... den anläggningen har faktiskt potential att vara farlig på riktigt....
 
L Lynghaug skrev:
Håller med... den anläggningen har faktiskt potential att vara farlig på riktigt....
Riktigt illa faktiskt.
 
tommib
L Lynghaug skrev:
potential att vara farlig
Var det avsiktligt eller oavsiktligt? :crysmile::crysmile::crysmile:

Men ja, ring elektriker direkt. Det där är farligt.
 
Tack för alla svar. Har haft en elektriker här som ska dra ny kabel med jord till uttaget ovan. Centralen var det enligt elektrikern inga allvarliga problem i. Håller forumet med?

Vi mätte också på en slinga som går vidare ut till en friggebod, lyktstolpe, utomhusuttag mm. Se bild och tabell. Ger spänningarna mening eller är de tecken på värre fel? (Jag tror ju att ledare som inte ska ha kontakt, har kontakt och att det är en rätt stor brandrisk.)

5 - 4 : 234V
5 - 3: 27V
5 - 2: 16V
5 - 1: 0V

4 - 3: 200V

2 - 5: 16V
2 - 4 : 225V
2 - 3: 14V
2 - 1: 16V
 
  • Öppet eluttag med numrerade kablar inklusive jordledare och anslutningar, potentiell brandrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ser ut att ha 4 - fas, 5 - neutral, 2 - skyddsjord och 1&3 - tändtrådar/mellantrådar till belysning.
Jag tycker mig se att en brun ledare är ansluten till skyddsjord, det är inte rätt.
Även L/N-plintarna blandar blå med fasfärger lite väl mycket.
Värt att syna lite närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.