Jag ska borra igenom en timmervägg där jag bara kommer åt från ett håll (75 avloppsrör). Sökt runt på hålsågar och hittat en 80mm dia som sågar 165mm för 2k... känns lite dyrt för ett borra ett hål. 165mm är dessutom gränsfall på djup

Någon som kan tipsa om något ?

Kikade på ramirents hemsida men dom verkar inte hyra ut...Finns ju även riska att man drar i en spik så då kanske det blir dyrt om man hyrt något proffsigt.
 
Du får såga lite åt gången och knäcka av bitarna i hålet efter hand. Ett tips är att borra centrumhållet hela vägen igenom först och sedan låta hålsågen styra i detta.
 
  • Gilla
myrstack och 1 till
  • Laddar…
Vanlig hålsåg som redan sagts, centrumborret spelar ingen roll efter någon centimeter och sedan stämjärn för att rensa när du inte kan köra djupare

Akta handlederna med när du kör!
 
Har du ingen smal borrmaskin behöver du troligen en förlängning till hålsågen (och som ovan, om du kör med en kraftigare maskin, akta tummar och handleder när det nyper fast (för det kommer det att göra))
 
Många bra tips! Testar att köra på med det jag har då
 
Nu har jag borrat igenom med en 76mm hålsåg, funka finfint. Röret är på plats men är det ok med ett såpass tight hål för röret? det gick i precis, inte minsta lilla glapp. Kan det bli problem när det blir varmt/kallt?
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Ska inte vara något problem men om du vill ha optimal sinnesro och sova lite extra gott om natten använda ett BD-klassat rör godkänt för ingjutning. Det är godkänt att gjutas in i betong och i jämförelse är givetvis din stockvägg mjuk
 
Är det nytt eller gammalt timmer? Tänker om det sjunker så det inte klipper av röret..
Har för mig ett mellanbjälklag klippte av pex till ett badrum i nån sportstuga i fjällen
 
Det är timmer sedan 1826 så det är gammalt :) Men hur gör man när man borrar genom en regel? Borrar man inte typ med ett 76mm borr då ? Temperaturen på vattnet varierar mellan 15-40 grader kanske så det känns ju som väldigt låga tempväxligar

Ska kika vad det va för rör jag peta in, hade diverse grejjer hemma sedan gammalt varav ett på 1.9mm och ett på 2.3mm så ja valde 2.3mmröret (kasnke inte säger något om kvaliten iof )
 
Normalt borrar man med lite marginal och kör svep för att fästa själva röret genom träkonstruktioner. Mer pga hastighet och enkelhet vid montering, inte av oro för att röret inte tål att sitta tight mot trä.

Tänk på scenariot med ingjutet BD-klassat rör från kök som ofta utsätts för vattentemperaturer upp mot 100C och som sitter ingjutet där röret givetvis inte kan expandera. Detta är fullt normalt och är det som ett rätt klassat rör ska klara under hela sin livslängd
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.