Hej
Jasg kom på att jag gjort en liten miss. Eller egentligen beror det på platsbrist.
Vi har idag utanpåliggande avlopp för badrummet på ovanvåningen i gjutjärnsrör. Men vill få det förlaggt inne i huset i plast rör.
Får nu bara plats med 75 mm rör i väggen där jag tänkt ha avloppet från övervåning till undervåning.
På övervåningen kommer vi bara ha toalett och ett handfat. och så har vi set stora badrummet på nedervåningen. Räcker det med ett 75mm rör? ska jag dra 110 mm fram till kröken som blir 75 och sen gå från 75 till 110 när vi når trossbotten?
Kommer att sätta en renslucka vid övergången 110 till 75 så blir de nått problem går det ju enkelt att fixa.
Vad tror ni funkar 75 till toalett? röret är ju vertikalt så borde ju bli vra drag i det ändå.
mvh calle
 
Krilleman
Ämnet har varit uppe på forumet flera gånger.

Och mitt svar är alltid att montera 110mm rör för problemfritt WC-användande! Visst det kan kanske gå... Men det är inte rätt.
 
Jo jag vet men det va mest att jag tänkte att det blir ju det vertikala röret som blir 75 men kanske dumt ändå
 
Krilleman
Om du kan bygga på ett annat sätt och få upp 110mm avlopp till WC:n så gör det. Den enda som tjänar på det är du!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.