Har idag ett dubbelgarage på 72 kvm, varav ca 10 är ett förråd med egen dörr.
Garaget är mycket välisolerat och har två portar.

Idag värms det vintertid till ca 10 gr med hjälp av ett element (1200 W) och förrådet värms till 5-10 gr med ett element (1200 W)
Totalt finns det om jag vill 5 element i garaget, varav ett sitter uppe på vinden, som är isolerad, men jag har stängt av de flesta för att spara energi.

Nu till frågan: Är det troligt att jag sänker elförbrukningen med en rimlig pay-off tid på låt säga 5 år med en luft/luftvärmepump?

Jag har gissat mig till lite förbrukning för uppvärmningen genom följande tänk:
2 x 1,2 kW som är igång 16 h per dygn (gissning) = ca 1100 kWh per månad
Garaget kanske värms upp under 6 månader = ca 6000 kWh per år.

Låter det rimligt för ett garage???

Vad skulle en förväntad sänkning av elförbrukningen kunna landa på om jag istället värmer med en värmepump?
 
Man brukar generellt säga att uppvärmningskostnaden minskar med 50% jämfört med direkt-el.

Svårt att säga utan att veta genomsnittligt U-värde för garaget. Beror mycket på exakt hur välisolerat det är. Räkna gärna igenom vad garaget drar i energi och effekt vid DUT på www.energiberakning.se
 
Tjaa, men du ska välja en LLVP som går att ställa på 8-12 gr C ,det klarar bara vissa,om man inte gör en liten special.
 
Bosse Vent-Doktorn skrev:
Tjaa, men du ska välja en LLVP som går att ställa på 8-12 gr C ,det klarar bara vissa,om man inte gör en liten special.
Har du kollat skillnaden i förbrukning om man kör en pump på 8/10grader eller 16?
:)
 
Det är lätt att räkna ut ,att värma till 16 , eller till 8 ,det är ju 8 gr skillnad, så det gör stor skillnad
 
Bosse Vent-Doktorn skrev:
Det är lätt att räkna ut ,att värma till 16 , eller till 8 ,det är ju 8 gr skillnad, så det gör stor skillnad
Javisst, men det som skiljer, är väl hur ofta och hur länge pumpen frostar av?
 
Jodå, men besparing blir det,om du inte höjer temperaturen
 
De blir säkerligen en besparing om du kör luftvärmepumpen på 16grader också.
Dock tror jag inte det skiljer så mycket i förbrukning om man ser till totalen med avfrostningar och tider - jämfört med att köra den på 16grader. :)
Hade själv en Panasonic NE9-JKE med underhållsvärmeläge i garaget förra vintern.
 
Funderar mycket kring huruvida det är en besparing med värmepump eller ej.
Elementen kan jag justera till låg värme, t.ex. 7 grader, och då borde de inte dra så mkt mer el än en värmepump som ger 16gr. Visst är det varmt och skönt, men de graderna ger mig inget direkt mervärde i garaget.

Sedan är en besparing i värmepump inte helt självklar som jag ser det. Minsta lilla strul med eventuell servicekostnad så är det årets potentiella besparing borta. Elementen lär ju tuffa och gå i många år till utan någon extra kostnad i underhåll.

Först och främst så tror jag att jag ska installera en separat elmätare för garaget för att ta reda på faktisk elförbrukning och samla på mig ett bättre beslutsunderlag.

Är verkligen besparingen i ett garage så stor som 50%? Vill minnas att jag hört mer 20-40 %.


Kom gärna med motargument till mina funderingar, det är bara intressant att få höra fleras åsikter!
 
Med LLVP så får du luftcirkulation också, det hjälper nog till att torka upp golvet (fukten stannar dock kvar i garaget). Jula har en billig som kan gå i 8 graders läge.

Jag funderar också på en LLVP i mitt dubbelgarage, men jag värmer inte så mycket idag. Har ett litet elelement som går ibland för att hålla mig över nollan. Sedan blir det endel värme varje gång bilen körs in. Har en avfuktare som står och går också.

Du verkar värma rätt mycket i ditt garage, så en LLVP kanske kan bli ekonomiskt.
 
nilton skrev:
Är verkligen besparingen i ett garage så stor som 50%? Vill minnas att jag hört mer 20-40 %.
50% är kanske ett önsketänkande :) det beror på hur bra pump du har eftersom dom flesta billiga pumpar inte fungerar så bra när det bli kallt, dom som funkar bäst vid -15 kostar mer och då blir det svårare att räkna hem det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.