Förr kunde man köpa 70cmspis med dubbla ugnar, men nu hittar jag inga,

Några förslag?
 
A
EU-standarden är 60cm!
Det var tal om att Motalafabriken skulle fortsätta att göra svenska 70cm spisar, men dessa var i betydligt högre kvalitet än de som köps från Polen och Rumänien rimmade det inte med aktieägarnas nya inriktning så om detta blev det intet!
att möta marknaden med sämre produkter ser vi nu vad det kostar!
electrolux har vinstvarnat två kvartal i rad och kommer inte heller ge utdelning på aktierna
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N
electroluxaren skrev:
EU-standarden är 60cm!
Det var tal om att Motalafabriken skulle fortsätta att göra svenska 70cm spisar, men dessa var i betydligt högre kvalitet än de som köps från Polen och Rumänien rimmade det inte med aktieägarnas nya inriktning så om detta blev det intet!
att möta marknaden med sämre produkter ser vi nu vad det kostar!
electrolux har vinstvarnat två kvartal i rad och kommer inte heller ge utdelning på aktierna
Ja emaljerade artiklar till såväl 60 som 70 cm spisar var jag sysselsatt med under ett antal år på Motalafabriken.
Några år efter att jag hade slutat lades den ner p.g.a. "bristande lönsamhet" som det hette. Fabriken gick med vinst men det var inte nog.
Förlorarna förutom de som blev av med sitt arbete var kunderna som efter flytten av tillverkningen fick/får nöja sig med produkter av betydligt sämre kvalitet.
Jag vårdar min spis från 1988 ömt! Har utbytesplattor i lager.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Har tyvärr inga tips till ts om 70 cm spis med dubbla ugnar men har en här hemma som jag är väldigt nöjd med och tänker behålla (Electrolux ekc 7182).
Nu funderar jag på om det är läge att samla på sig några reservdelar till den och i så fall vilka?
Vår granne har en likadan fast i 60 cm och jag hoppas de ska byta kök snart så jag kan visa mitt intresse för deras "gamla spis";)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Lill72 Lill72 skrev:
Har tyvärr inga tips till ts om 70 cm spis med dubbla ugnar men har en här hemma som jag är väldigt nöjd med och tänker behålla (Electrolux ekc 7182).
Nu funderar jag på om det är läge att samla på sig några reservdelar till den och i så fall vilka?
Vår granne har en likadan fast i 60 cm och jag hoppas de ska byta kök snart så jag kan visa mitt intresse för deras "gamla spis";)
ugnselementen börjar ta slut
sen är det väl luckornas gångjärn som kommer att ge med sig
energiregulatorer och strålelement finns nog ett tag till
 
electroluxaren skrev:
ugnselementen börjar ta slut
sen är det väl luckornas gångjärn som kommer att ge med sig
energiregulatorer och strålelement finns nog ett tag till
Okej, så det finns alltså nya reservdelar fortfarande. Ska kolla lite efter det du nämnt och se om jag beställer hem lite delar.
Tack för tipsen!
 
Packningen till den lilla ugnen är slut.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
A
M magnu skrev:
Packningen till den lilla ugnen är slut.
finns lösningar för det med
 
electroluxaren skrev:
finns lösningar för det med
Provade köpa universalpackning, men den jag fick tag i var för tjock.
 
A
M magnu skrev:
Provade köpa universalpackning, men den jag fick tag i var för tjock.
prova en annan
 
Går nog att använda panngarn för att täta pannluckor, finns i flera tjocklekar på varuhusen, kolla först om det finns via webben innan då åker.
 
M magnu skrev:
Förr kunde man köpa 70cmspis med dubbla ugnar, men nu hittar jag inga,

Några förslag?
Kolla Husqvarna. Jag köpte en för några år sedan.
 
K Knorren skrev:
Tada! [länk]

Bara hosta upp några slantar till så är saken klar.
Men frågan är om Lofra är något att ha eller om det är som Smeg, fin yta och skräp med resten.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Men frågan är om Lofra är något att ha eller om det är som Smeg, fin yta och skräp med resten.
De är hyfsat mycket same same men om dubbla ugnar och bredden 700mm så blir utbudet istället smalt (obs endast för 900mm höjd). Själv hade gjort allt i min makt för att göra hålet 90cm för att kunna kolla på roligare prylar OM dubbla ugnar är ett måste. Annars hade jag kollat på något sådant här https://www.bosch-home.se/produktli...Tabs=section-fitsappliance/Togglebox=manuals/ och sedan köp vilken 600mm spis jag vill.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.