Det finns en hel del 70-talshus på marknaden med platta på mark. Dock var ju inte tekniken så välutvecklad då. Alltså hade man ingen, eller väldigt lite, isolering under plattan och istället ett uppreglat golv. Det är ju uppenbarligen en felkonstruktion. Vågar man köpa ett sådant hus? Går det att på ett bra sätt att rätta till problemet? Vad kostar det? Är normalhändig och kan göra en del själv.
 
Beroende på hur dräneringen är gjord runt och under plattan så ser jag inget fel med den konstruktionen. Isoleringen ligger ovanpå betongen och på så sätt slipper man värma en massa betong.

Risken med konstruktionen är just om det inte är ordentligt drännerat under plattan så att fukten vandrar upp i betongen.

Hela området där föräldrahemmet ligger är byggt med denna metod och där har inte något hus haft fuktproblem hittils. De byggdes 72-75
 
Tack för svar. Hur tar man reda på om det är ordentligt dränerat under plattan? Det här området består också av flera hus av samma typ. Går det att få fram information om några av husen haft problem?
 
operation dörrknackning?
 
mats_o skrev:
Beroende på hur dräneringen är gjord runt och under plattan så ser jag inget fel  med den konstruktionen. Isoleringen ligger ovanpå betongen och på så sätt slipper man värma en massa betong.

Risken med konstruktionen är just om det inte är ordentligt drännerat under plattan så att fukten vandrar upp i betongen.

Hela området där föräldrahemmet ligger är byggt med denna metod och där har inte något hus haft fuktproblem hittils. De byggdes 72-75
Oj oj...vet du vad du pratar om? Se länken!!!

http://www.byggnadskontroll.nu/index.aspx?site=byggnadskontroll.nu&page=3250

 
Det var en intressant länk! Väl värd att läsa för de flesta!
 
Men frågan är då vad fan man skall göra om man står där med en oisolerad bottenplatta med uppreglat golv. Det verkar ju som om det bara är att flytta därifrån, det gå inte att göra något. Alternativt riva hela huset och bygga nytt. Nån lösning måste det ju finnas för att minimera problemet om man faktiskt vill att huset skall stå kvar.
 
Ja jag vet vad jag pratar om eftersom jag har bott 20 år plus i ett sånt hus och har vänner som har bott i sina sen -73.

De husen är gjorda så att de står på singel. betongplatta. isolering och reglar. Det som skiljer dem mot konstruktionen i rapporten är att de har ventilation genom golvspånet som släpper upp en viss mängd luft. Tydligen räcker det i det här fallet. Några av husen har drabbats av "ordinarie" vattenskador dvs trasig varmvattenberedare och ett pajat 900 liters akavrium. I dessa fall bröts ju golven upp och undersöktes. Ingenting konstigt hittades då.

Slutsatsen är väl att det är skillnad på teori och praktik.
 
Jaha du! Så du vill påstå att det bara är teorier, det som står i rapporterna på sidan jag länkade till??
Har själv ett hus som är byggt 1956, med platta på marken. Huset står på en "kulle", dvs, marken lutar brant från huset på alla sidor. Tog upp ett sovrumsgolv förra helgen. Längst ner mot plattan ligger ett 100-150 mm lager med sågspån, barkbitar och träflisor, och ovanpå detta ett ca 100 mm lager med grov kutterspån. Vid en första annblick så såg det väldigt bra ut, men när jag började gräva i spånen så upptäckte jag att ca 10-15 mm, närmast plattan, så hade spånen mera övergått till att bli jord. Annars så var ingenting fuktigt. Golvreglarnas stöd, som står direkt på betongen, hade börjat att ruttna. Tänkte att det här var inget större problem, såg ju väldigt bra ut med tanke på att det är 50 år gammalt.

Men sen, efter att golvet hade stått öppet så några timmar så kom lukten!

Det man förklarar i rapporterna har jag fått bekräftat. Det kommer inte upp mycket fukt genom plattan, eftersom virket inte hade skadats mera, men det är fullt tillräkligt för att mikroorganismer ska trivas där, med en "unken" lukt som resultat.

Exakt samma sak hände för min lillebror, hus från 1976 med platta på marken.

Svårt att hitta en vettig lösning på problemet, vill inte bila ut plattan och isolera på rätt ställe. Får väl bygga nytt... :'(
 
Jag konstaterar att det fungerar i verkligeheten om det är rätt gjort även om det på pappret inte ska funka eller vara på gränsen.
 
vitabergspredikan skrev:
nivell funkar bra.
Ligger inte det på 500-1000:- m2 plus mattor/laminat?
 
mats_o skrev:
Ja jag vet vad jag pratar om eftersom jag har bott 20 år plus i ett sånt hus och har vänner som har bott i sina sen -73.

De husen är gjorda så att de står på singel. betongplatta. isolering och reglar. Det som skiljer dem mot konstruktionen i rapporten är att de har ventilation genom golvspånet som släpper upp en viss mängd luft. Tydligen räcker det i det här fallet. Några av husen har drabbats av "ordinarie" vattenskador dvs trasig varmvattenberedare och ett pajat 900 liters akavrium. I dessa fall bröts ju golven upp och undersöktes. Ingenting konstigt hittades då.

Slutsatsen är väl att det är skillnad på teori och praktik.

I länken/rapporten står:
Att lägga värmeisoleringen ovanpå en grundplatta är en riskkonstruktion, som mycket ofta drabbas av mögel- och bakterieskador. Den teoretiska orsaken till denna höga skadefrekvens är helt klar, och enligt teorierna borde alla grundkonstruktioner av denna typ drabbas av sådana skador. Värme- och luftläckage gör emellertid att vissa inte drabbas av skador.
Nog överensstämmer teori och praktik ganska bra!

Sedan så brister de i förklaring.
Fukt vandrar från högst absolut fuktighet till lägst, därför vandrar fukt upp från varm mark, men inte från kall. Det är det som är orsaken till att man vill använda isolering under plattan.

Det är inte heller absolut sant att det är 100% RF i marken, men man använder det som beräkningsvärde. Det är bla sådant som i vissa fall "räddar" krypgrunder.
Det har här på sidorna "rapporterats" om snus torra krypgrunder, tex ovan på rullstensåsar.

Så konstruktionen platta på mark med uppregling är en risk konstruktion, men den måste inte drabbbas av skador.
 
Jag bodde själv i 30 år i ett hus byggt -72 på platta på mark med väggar av Siporex, byggt -72 på platta på mark.
I plattan fanns det ingjutna, tryckimpregnerade reglar, vilka tjänade som infästning för de "riktiga" golvreglarna.
Under plattan fanns orörd (ler-)mark 300 mm tvättad makadam + 20 cm grov grus.
Även dränering runt huset finns.
Allt detta hjälpte inte utan vi fick problem med fuktvandring genom betongplattan upp i reglarna med åtföljande luktproblem.
Nu är det ju i ock för sig ingen katastrof.
Det går att åtgärda.
Själv tog jag bort vårt fina parkett golv i hela huset, bilade upp alla ingjutna reglar (det var dom som luktade) städade av plattan från gamla sågspån o skit som fanns där, lade på en platonmatta, 15 cm frigolit, golvspånplatta och nytt parkettgolv.
Platonmattan anslöt jag till en ventilationsfläkt som sitter ute på taket. (Troligen ej nödvändigt med fläkt).
Detta gjordes för 10 år sedan och inte något problem sedan dess.
Bilder finns om intresse föreligger att se hur problemet åtgärdades.
Så visst "Vallew" går det att fixa, även om det är lite jobb med det hela.
 
jag har oxå ett sådant hus , byggt 66 men där är reglarna ok men i framtiden skall vi ta bort alla golv i källaren och lägga ner lecablock som isolering sedan golvvärme i en gjuten cementkaka över blocken.
då har man eliminerat det mesta för fukten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.