Hej alla proffs!

Jag håller på att hjälpa syrran med att renovera hennes hus från 70 talet. Källare, vind med en siporex platta på den uppreglade golv som vi ersatt med cellplast, golvvärme, flytspackel.

Till det viktiga är ytterväggarna. Där är uppbyggnaden (utifrån): tegelfasad, luftspalt, asfaltboard, isolering, Ac350, Treetexskivor (fiberträ).

Som jag ser det så uppfyller inget av de ovannämnda någon ångspärrsfunktion. Jag har föreslagit att man tar bort treetexen, ac350 och sätter riktig ångspärr men de tycker de ej om (för mkt arbete). Kan man nu lägga ångspärr på de befintliga utan att riva något och sedan gips?

Lite alternativ jag spånat på:
* Skippa ångspärren helt?
* Regla 45, ytterliggare 45 isolering, ångspärr och sen gips (bygga in ac350+treetexen)!?
* Ångspärr gips (helst inte då det blir jobbigt med elen)
* Riva ut treetex+ac350 och sedan ersätta med (punkt 2)?

Kan ni råda mig hur jag kan gå vidare här?

Läser man så ska ac350 (om det är nu den) andas, treetexen andas också?

Huset kommer ha ventilation (frånluft men kanske FTX).
 
Redigerat:
Inget av dina alternativ kommer bli fel, men min tanke är, ni har en vägg som funkat i ca 50 år varför göra något annat än det som varit ?
Om det är för isoleringens skull och ni vill ha ångspärr sätt den först och 45 regeln på det.
Och om ångtäthet ska tillföras kanske välja en ångbroms som kan andas lite, det är ju svårt att få helt tätt med ångspärr i ett gammalt hus i anslutning till tak och innerväggar.
 
larsbj larsbj skrev:
Inget av dina alternativ kommer bli fel, men min tanke är, ni har en vägg som funkat i ca 50 år varför göra något annat än det som varit ?
Om det är för isoleringens skull och ni vill ha ångspärr sätt den först och 45 regeln på det.
Och om ångtäthet ska tillföras kanske välja en ångbroms som kan andas lite, det är ju svårt att få helt tätt med ångspärr i ett gammalt hus i anslutning till tak och innerväggar.
Tack för ditt svar. Jag tänker mest att det blir mer energieffektivt med att montera ångspärr speciellt nu när man får lite bättre ventilation.

Men man kanske kan skapa mer skada en nytta genom att göra sådana förändringar är jag rädd för...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.