Hej, alla bastuentusiaster!
Jag bor i ett souterränghus byggt -74. I nedervåningen finns en bastu i tvättstugan, byggd samtidigt som huset. En vägg gränsar mot en yttervägg. Nu är det aktuellt att renovera tvättstugan, ingenting har gjorts på 30 år!! Vi hade först tänkt att renovera bastun santidigt, men efter att ha läst inlägg om luftspalt mot yttervägg undrar jag hur man bygde på 70-talet. Kan det finnas en luftspalt? Om det inte finns är det kanske lika gott att riva ut hela bastun och ersätta med en ny( fast inredningen är rätt fräsch, är väl inte använd så mycket)?
Tacksam för synpunkter från kunniga människor!
 
Jag har också en bastu i källaren (byggår -71) mot yttervägg.
För ett par månader sedan renoverade vi angränsande badrum och hade först inte tänkt göra något åt bastun då den som din var rätt så fräsch. Dock fick jag inte till någon bra lösning med nytt klinkergolv i bastun som vi ville ha, så jag rev bastun och det ångrar jag inte. Isoleringen låg utan luftspalt mot yttervägg och var våt. Det fanns plastfolie direkt innanför panelen. Regeln som låg i botten mot yttervägg var helt upprutten, den var ingjuten i flytspackel på golvet och var således omgärdad av cementbaserade bruk på tre sidor. Trots detta kunde man inte känna någon lukt i bastun.

Således är min rekomendation efter liknande egen erfarenhet att riva ut bastun och bygg en ny inredning med luftspalt mott yttervägg och med galvade stålreglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.