Hej!
Är intresserad av ett hus byggt -70, med mexisten som fasad. Enligt byggbeskrivningen så är det 70 mm isolering innanför teglet i alla ytterväggar? Är detta möjligt, att man isolerade så otroligt dåligt? Normen på 70 talet var väl i alla fall 145 cirkus...........
Husfabrikanten är Fribohus från vetlanda, någon som kanske bor i ett sådant hus och vet hur mycket isolering ni har i era ytterväggar? Tacksam för svar....................
 
Kan säkert stämma, mitt föräldrahus hade inte mycket tjockare väggar än att det fanns plats för 70mm isolering, och detta var byggt 1972.
Då var elen billig och det var populärt med elpaneler och någon energideklaration fanns inte vad jag kommer ihåg.
 
Bor själv i ett hus bygg 1977, med tegelfasad. Direkt bakom teglen är det ca 50mm isolering sen är det givetvis även isolering i väggkonstruktionen. Så har du som jag ett trä hus med tegel fasad kan du nog räkna med att du har minst 120mm isolering i vägg plus dom ca 50-70mm som ligger innanför teglen.
 
Det kom ute en byggnorm 1975 som kraftigt höjde kraven på isolering och täthet, som en reaktion på oljekrisen 73-74. Täthetskraven var en stor anledning till att det byggdes sjuka hus senare halvan av 70-talet. Ett som är byggt före det att SBN -75 började gälla är sämre isolerat från början men sannolikt friskare.
 
Asgarvad skrev:
Det kom ute en byggnorm 1975 som kraftigt höjde kraven på isolering och täthet, som en reaktion på oljekrisen 73-74. Täthetskraven var en stor anledning till att det byggdes sjuka hus senare halvan av 70-talet. Ett som är byggt före det att SBN -75 började gälla är sämre isolerat från början men sannolikt friskare.
en riktig beskrivning, men vad man kanske glömmer, när man talar om isoleringens tjocklek, är dess kvalitet på denna tid. Inte någon yttervägg, jag varit med om att öppna, har det funnits isolering hela vägen upp, utan den har sjunkigt ihop, så det är tämligen bart, ca 100mm uppe vid. Kanske något att tänka på när man byter ut stora fönsterpartier med dubbelkopplade och skrangliga fönster från från denna tid. Man kan anse att köp av dessa hus, är ett dåligt köp, men å andra sidan, är det här husen finns placerade, i stora villaområden, uppförda under miljonprogrammets glada dagar. Men man får kanske även tänka på, att första ägaren till huset kunde flytta in utan en krona på fickan, och kanske även få 25.000 kronor av kommunen till bl a möbelköp. Så här var det i många kommuner, som p g a tidigare utflyttning, var i skriande behov, av nya kommuninvånare, och helst då unga barnfamiljer, för att på så sätt säkra jobben, för de som fortfarande bodde där, och fick sin lön från den kommunala skattelådan, skola, barnomsorg, vårdcentral o s v . Så vem brydde sig då om dålig isolering eller en felmonterad syll.
 
har ett hus byggt -74 med mexitegel och 95mm isolering. säger som Sean Banan "inte bra" :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.