Tjenare!

Har nu hitta in hit efter att ha blivit husägare tillsammans med min sambo och en flicka på 3 mån under 2009.

Kan ju tänka mig att många här före mig har haft drömmar om vad det nya boendet skulle kunna bli:). Min planeringer sträcker sig troligen en bra bit in i framtiden(från 1-flera år), lite annat som ska till först men tänker att jag skall ha med mina framtida planer så att inte det förstörs av något man gör nu. Allt från uppvärmning till planlösning till tja.. det mesta anses tas upp.

Just nu är det en helt ordinär 70-tals, 1,5 plans villa med indragen balkong(uppe) och stenlagd uteplats(nere). Hoppas ni ser en framför er. Det finns ju ett antal i detta land...

Det är väl ungefär här det börjar, jag saknar egentligen ingen funktion i huset, inga rum heller men efterssom det känns som om jag bor på den platsen där jag verkligen ämnar att bo under lång tid tycker jag att jag kan kosta på mig att försöka närma mig mitt(vårt) drömhus(inom rimliga gränser;)) så gott det går.

Det är således mest feelgood-grejer jag(vi såklart) vill åt!:cool:

På diskutionsnivå här hemma:

* Bygga in balkongen(som också tas bort) och förlänga huskroppen ett par meter. Där skulle då ett nytt vardagsrum med högt till tak och mycket(stora, höga) fönster skapas.

* En liten förlängning av garaget så att yta för snickeri skapas.

* En nästan frikopplad huskropp på kanske 22-kvadrat där jag(nu är det jag bara;)) kan hålla till med mina hobbys(lite högljutt emellanåt).

Återkommer med lite skisser och dylikt i ett senare skede.

Nu skulle jag vilja ha lite tips och funderingar från er, har nån gjort nått liknande(det måste nån ha gjort)? Länkar till bilder, projekt, andra trådar?

Frågor?
 
Bygg snickarboden först så har du nytta av den under hela tiden all anan rennovering pågår. Ta till ytan, det går oftast att fylla med något.

Mvh Hans
 
Kan du lägga upp ritning/skiss på planlösningen underlättar det diskussionerna en hel del
 
C
Indragen balkong, är det samma sak som joddlarbalkong?
 
rekomenderar också att du fixar ett riktigt hobbby rum först, så skönt att ha när du börjar med renoveringen sen :)
 
Redan skrivet av dom andra men tål att upprepas, bygg snickarboden och hobbyhuset först. När vi renoverade vårt gamla torp totalt byggde jag först ett 64m2 garage (fan va jag saknar det förresten:() det var kanon både att förvara byggmaterial i och jobba i.

Har bott i ett hus med liknande balkonglösning, helt i onödan när man bor i villa finns ju uteplatser överallt, vi hade aldrig nån användning av balkongen så den skulle jag bygga in om jag behövde ytan bättre inomhus.

Lägg ut lite skisser så är det lättare att komma med tips och kom ihåg att garage kan inte bli för stora :wow::cool:
 
Trevligt med lite svar!:)

Jo, joddlarbalkong skulle det nog kunna kallas... Känns trevligt till en början men används ändå mest till att vädra täcken å kuddarq(;^;)p.

Håller på att skissa på lite olika varianter, lägger upp en snabbskiss på vartåt det lutar(absolut inget bestämt än så länge) vad gäller förlängningen på gaveln, fönstren på huset som det står nu är inte proriterat på denna skiss(har inte ritat in nått:rolleyes:). Hur som så är tanken att få bort den lite lätt instängda känslan som är nu och dessutom utnyttja det faktum att vi har(tycker jag) en väldigt behaglig vy åt det hållet.

Lite av planlösningen syns genom de stora fönstren men tänkte göra det lite mer färdigt innan jag lägger ut nått, övervåningen är kvar.

Angående utökningen av garaget för "snickerbo" så känns det nu som att jag kommer att använda hela garaget för det och smacka upp en carport för bilarna eller låta de stå ute.. det gör de ändå:blushing:

Är det så att det behöver göras något på en bil borde man kunna göra garaget hyggligt flexibelt så det går att få in en bil för det ändamålet.

Före(inte skalarätt med fönstren, gick fort när det gjordes:

9k7yxd.jpg

Idé till utbyggnad:

ehir0h.jpg

edit: La in en bild på ordinarie "joddlarbalkong"
 
Redigerat:
Tycker din idéskiss ser mycket lovande ut! Ser ju helt modernt ut:).
 
skynda långsamt är mitt tips...fundera, rita, fundera igen o så tar ni er en funderare..Vi bor oxå i en 70-talsvilla som hade världens knasigaste planlösning till en början. Nu har vi byggt om totalt, bytt trappa och vridit o vänt på en massa rum. tack vare detta fick vi ett extrarum totalt, men istället för 2sovrum uppe och två nere fick vi ett rum nere, ett stort vardagsrum, stort öppet kök och på övre plan har vi 4st sovrum, en stor walk-in closet och ett litet tv-rum i hallen:)

Kan slänga in lite bilder senare....
 
Ta det lungt överhuvudtaget...bo in er först...att göra den utbyggnaden med småbarn är inte något man svänger ihop så snabbt om du inte är snickare och har en VÄLDIGT förstående sambo:)

För övrigt ser det bra ut...
 
Oj, den här tråden har jag glömt.

Just den här delen av framtida drömmar kommer dröja och ändrar sig lite hela tiden.

Däremot har vi kommit en bit med "operation furuväck":)

Innertaken nere vitmålade (obehandlad råspånt, mycket färg...) furutrapp slipad å målad, trappstegen betsade och lackade, slipat parkett å lackat, rivit en vägg så det numera är et U-kök-mys-v.rum. Installerat en braskamin och i jan. feb. nånting blir det nya fönster(vita i.st.f furu) o.s.v.

Köket får sig nog en uppdatering snart också.

Vi skyndar verkligen långsamt med några tokryck emellanåt!
 
lillalillajag skrev:
Kan slänga in lite bilder senare....
Gärna det!

Ska fösöka få upp några jag också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.