Hallå,

efter att ha varit på ordentligt studiebesök i ett modernt kök idag insåg vi att överskåpen - som verkar ha 40 cm djup som standard numera - kommer för nära truten och gör att bänkskivan känns till viss del lite outnyttjad. Därför kommer vi troligen att vilja bygga ut med bänkskivorna en decimeter, dock inte den rostfria delen med hoar och diskbänk, det vet jag blir svindyrt, får bli en kakelrad/hylla bakom diskbänk. Men, vet någon här hur mycket det fördyrar med att ha 70 bänkskiva istället för en 60? Kan förstås bygga ut med kakelrad hela vägen men önskemålet är bara bakom diskbänk. Någon som har gjort detta och kan ge en liten fingervisning angående merkostnaden på djupare bänkskiva?
:p
 
Hmm; trä, granit eller annat material ??? Det påverkar ju priset en del liksom ;)
 
Ja förlåt, det kanske borde specificeras lite. Vi skall ha någon slags stav-limmad ek, men den är samtidigt inte solid, tjockare laminat tror jag, å så lackad (Marbodal). Men det är ju så att jag inte vet om det alltid innebär en fruktansvärd merkostnad när man går utanför standardmåtten, eller är det en struntsumma i sammanhanget? har ingen uppfattning än. När det gäller det rostfria så blir det ju svindyrt med större djup
 
Kolla med culimar de har väldigt bra priser på bänkskivor.
Häls Niclas
 
Tack, men vi skall ta allt från Marbodal, det dröjer tyvärr några veckor innan vi får tillgång till en köks-konsult att dryfta alla förändringar utifrån standard-köket, därför fiskar jag lite i förväg här. Om nu någon har gjort just så som jag beskriver ovan...?
 
Vi har 70 cm djupa bänkskivor (granit) vid arbetsbänken och det är kanoon! Lådhurtsarna är dock vanliga 60 så jag satte en distans mot väggen.
Har dock ingen aning om hur mycket dyrare detta blev...
 
Okej, jag inbillar mig att vi inte kommer att släppa tanken på 70 djup nu när det börjat snurra. Man ångrar sig säkert om vi släpper det, det är ju bara just bänkskivorna som behöver bli större, det är ju ett nybygge vi pratar om och att snickarna då måste greja distanser och regla ut för kaklet är väl i sammanhanget en busenkel sak för dem egentligen?
 
Vi tog vanligt djup men sköt fram allting och tog en hylla BAKOM rubbet istället. Det vart himla bra - vanliga mått på diskbänkar stenbänkar mm, en GULDavställningshylla bakom vart det som vi valde att sätta trä på men som man lika gärna kan kakla in när man ändå är igång. Och så tog vi uppviket på diskbänken så den går hela vägen upp till där hyllan börjar. Stänkskydd!

Hälsar Ingrid

 
Menar du att marbodal inte har väggskåp som är 32 cm ? Får du inte de mått du vill ha så finns det mängder av andra kökstillverkare som kan tillgodose dina behov.

Hälsn,

/ FS

 
Njae, det är möjligt att de har 32-skåp också men nu har jag ändå blivit mest intresserad av djupare bänkskivor, samt att vi har en decimeter över att gå på i köket efter att ritningarna renodlades

Det enda jag undrar över är ifall någon vet om det brukar innebära hiskeliga påslag när bänkskivorna rör sig utanför standardmått eller om det helt enkelt blir en liten ökning för materialet (så som man tycker det borde vara)

Men om ingen har erfarenhet av det så fimpar vi tråden nu, tids nog får vi tid hos byggarens kökskonsulent och då får jag svar
 
Om man kika på Ikeas priser så är det en HISKELIG skillnad på deras std 60 skiva och deras "valbart djup" skiva.
* 2,4m 60 djup skiva pronomen (oljad stavlimmad bok) kostar 595 dvs ca 250 löpen
* 70 djup "flexibel" vill jag minnas låg på 900-1000 löpen.

Så i alla fall på Ikea är det natt och dag.
Nästan lönt att börja kika på granit för det priset :D

Boogie - går på granit - man
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.