Ingen hjälp av sökfunktionen, så det får bli en ny fråga:

Jag har en innervägg i källaren som går mellan yttervägg och hjärtvägg. Väggen är murad med 7cm lecablock (stående så att väggen är 7cm tjock alltså). Mellan yttervägg och hjärtvägg är det ca 4m.

Huset är byggt på 1910-talet och jag förutsätter att leca-väggen inte är original.
I taket ovan leca-väggen är det putsat.
Andra innervägar som jag tror är original är murade med tegel och har inte puts ovan (går att se där tidigare ägare tagit upp hål för rörgenomföringar etc.

Min slutsats är att väggen inte är bärande och att det är ok att riva rätt av.
(River jag vägen blir det ca 8 meter mellan de kvarvarande innerväggarna)

Ska jag väga in andra aspekter innan jag tar fram släggan?

(Kan också tillägga att leca-vägen går 2/3 mellan yttervägg och hjärtvägg. Tidigare fanns ett dörrhål och "resten av väggen" mot ytterväggen - men den lilla väggsnutten ramlade bara jag kikade på den...:rolleyes:)
 
Ingen som har enkla tips på hur jag kan utesluta möjligheten att väggen är bärande?

Är det tveksamt så är det klart att jag tar hit en konstruktör. Men enkelt bondförnuft och uteslutningsmetoden kan ju också fungera...
 
Jag skulle gissa på att den inte är bärande pga den klena dimensionen samt att den går tvärs och inte längs huset... Men bara en gissning av bondförnuft-karaktär. Min konstruktör ville att jag skulle ha 25cm leca på bärande väggar men minst 19cm. Men det beror ju åxå på vilken last som ska bäras upp..

// Per
 
Om man nu får använda uttrycket 'normalt' i småhussammanhang, så murar man inte avskiljande väggar dikt an mot bjälklag av den enkla anledningen att bjälklag flexar lite, och kan därför om än inte knäcka, så i alla fall ge upphov till sprickor på skiljeväggar. 'Normalt' avslutar man med någon slags mjukfog mot bjälklag (gjutna).

Sedan håller jag med pellepite. 7cm är t o m för smalt för skiljeväggar, för att inte tala om bärande väggar. Skiljeväggar brukar vara ca 11-12 cm, och bärande beroende på material 18 -25 cm. Betongväggar kan förstås göras slankare, men det är en annan femma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.