Som det står i rubriken idag blev det nytt rekord på el priset som landar på 7,7kwh mitt på sommaren när el användning är ganska lågt.

Förstår inte hur många ska klara av det på vintern.

Vi bor i en enplanshus med källare som ha direktverkande el och 2 st llvp på varsitt våning. Vi har en års förbrukning på 16.000kwh vilket är inte extremt mycket med tänke på vår uppvärmning system. På de kallast vinter månader. Dec till feb. Hämtar vi på 2000kwh per månad.

Vi har en öppet planlösning...Nu har vi köpt en täljstenskamin som har 7kw i effekt som kommer placeras ganska centralt i huset på markplanen. Köpte ved för 400kr per kubik. Har läst gamla trådar att folk inte tyckte det lönade sig att elda jämfört med att köra llvp. Det var när elpriset hämnade på 1 till 2 kr per kWh. Idag måste det var annorlunda. Känns som att det måste vara långt billigare att elda jämfört med att köra llvp. Eller tänker jag fel.

Synpunkter och åsikter om detta är välkomna...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej,

Spontant tänker jag att elda kan väll vara bra. Men det är inte många timmar på dygnet du faktiskt kan elda, om du inte jobbar hemifrån eller är hemma av annan orsak.

Vi funderar i samma banor, gör av med 11.000 kwh och har FLVP som uppvärmning. I vårt fall så tänker jag som sådant att det bara blir 4h per dag man kan elda, och det gör nog ingen jätteskillnad. Då får man elda något fruktansvärt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.