Vad säger ni om möjligheten att trixa igenom 6st Cat6 i ett 8m VP25 (ca 20mm diameter insida) rör & en böj?

Röret har legat oanvänt i ca 38år & har haft öppna ändar, så det är "dammigt". Jag blåste igenom med tryckluft för att rensa något.

Jag har Deltacos TP-45AH u/utp kabel, diameter ca 6mm. Med den har jag fått i 2st i VP16 rör & slang. Buntar jag ihop 6st så går dessa i rakt VP25 rör utan problem. Jag har en sträcka på ca 8m som har en "90-graders" böj. Kommer in ca7m utan problem, fram till böjen, sen tar det tvärstopp. Jag använder en gammal nylondraglina som verkar vara av bra kvalitet. Har skalat upp en kabel som är infäst i draglinan & sedan tejpat fast de övriga 5st sekventiellt bakåt med några cm från varandra. Men kanske behöver ha större avstånd för att skapa större flexibilitet när det böjer av?

Kabellängderna är totalt 30m/st, men ska bara igenom detta 8m rör (förlagt i marken mellan två byggnader) med ca 3m fri ända på den sidan där det tar emot. Resterande kablage skall igenom icke rörförlagda utrymmen. Därav att jag började med att dra genom röret åt det hållet där det blir minst kablage att dra igenom.

Som test har jag från andra sidan tryckt ner en EKK-Light 3G1,5 & på ca metern in så tar det emot/hakat i som en skarv/böj/knäck. Men det går ganska lätt att komma förbi om man rycker/trycker, även med dubbel EKK går det i & kommer förbi, dock blir det bra trögt då.

Några trix på hur man kan lirka igenom en sådan bunt kablar? Eller är det kanske omöjligt att få till när det böjer av? Får hoppas böjen är snygg & inte att röret är knäckt eller något liknande (men det vet man ju inte då det är dolt i en vägg/golv). Kanske bra med kabelsmörja & eventuellt vända på steken & dra i från andra hållet, närmare där böjen är? Men det är dock trist att behöva dra igenom närmare 30m, speciellt om det nyper på vägen. Lite pyssligt att flytta på det 6st 30m kabellängderna också.
 
K
Jag tycker personligen att två CAT6 i ett VP20 men 1-2 st. 90 graders kan vara jobbigt att dra i ibland, men nu verkar du ju använda en tunnare kabel.
Kabelsmörja gör underverk, pröva med det och som du skriver så kan du öka avståndet när du krokar på nästa kabel på "knuten" och pröva igen.

Alternativet är ju att dra 1 kabel och sätta en switch istället.
 
2st cat6 i VP16 men 2-3 böjar & ca 11m gick bra att få igenom med Glidex & två personer.

Jo, switch alternativet finns som en "plan b-ö", sista utväg. Men vill helst slippa en sådan aktiv enhet i garaget, om det går. Ska PoE mata några kameror samt AP. Därav det önskade behovet av att få igenom så många kablar som möjligt. Helst 6st, men 5st duger, 4st så får jag tumma på något & då blir det switch lösning som kanske får tillkomma.

Ska inhandla mer kabelsmörja. Provade med den lilla mängd Glidex jag hade kvar, men det var nog inte tillräckligt.

Ska se om jag kan fånga upp en sådan här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...nomforing/smorjmedel-for-kablar-0-95-l-p67423
 
Nu har jag i.v.f. inhandlat en Etelec FLO950
http://www.etelec.cloud/en/products/lubricants-and-sealants/lubricants/flo-950/

Får se om den fungerar & hjälper till på traven.

Hur applicerar man kabelsmörjningen på lämpligast sätt? För det är ju svårt att både "kladda" med denna gegga & samtidigt hjälpa till att mata in kablaget när den andra drar.

Men är ändå tacksam för tips som kan förenkla.
 
Hur gick det då?

Jo jag inhandlade även en "Ideal Yello77" kabelsmörjning https://www.elbutik.se/product.html/kabelsmorjmedel-2 , då det skrivits positivt om denna. Samt en bättre dragfjäder, Enelco 6mm/15m https://www.elbutik.se/product.html/dragfjader-proffs-lagfriktion . Så jag gav mig på det igen, ökade avståndet mellan kablarna, men hur jag än smorde med Yello77 så blev det tvärnit vid böjen med 6st kablar i knippet. Tog bort en så det blev 5st kvar. Då lyckades jag med stor möda få igenom kablaget genom böjen, vilken verkar vara knäckt, för skarpt böjd, eller nått.
Nu var jag ensam, hade man varit två kanske det gått att putta på, så det gått enklare. Eller om man gjort dragningen från andra hållet. Vem vet, nu är det inget att fundera på. Får klara mig med fem kablar.

Men hur som, 6st cat6 Deltaco TP-45AH u/utp kabel går utan problem i ett VP25 som är rakt. Troligen också genom böjar om det är bra gjorda & inte för skarpa.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Till kamerorna kanske du kan nöj dig med 100Mbit? Då kan en kabel gå till två kameror. Om du kör riktig PoE så kan det mata över datatrådarna också är jag nästan säker på.
 
Det är bl.a. Hikvision kameror (100Mbit) som matas från PoE-Switch. Så en kabel per kamera med både data & el. Eventuellt även en PoE matad Ubiquiti UniFi AP.
 
Läste på lite. Om du skaffar en switch som använder PoE "alternative A" så matar den på samma par som används för 10/100 data och du kan alltså använda en "splitkabel" för att ha två enheter på samma.
Detta bestämmer switchen, de försörjda enheterna ska stödja både alt A och B.
 
Vad innebär "Alternative A" eller "Alternative B" i sammanhanget? Är det olika PoE konfigurationer? Med data & spänning i samma kabelpar, alternativt separerat i olika kabelpar.

Jag har en Ubiquiti UniFi US-16-150W switch som klarar PoE+ , så både .af & .at

Att man kan splitta två 100Mbit förbindelser in i samma cat-kabel vet jag, har splitters liggande sedan tidigare. Men går det även med PoE inblandat? Intressant. Får kolla mer på detta.
 
Ja. Alt A använder samma par som de för data i 10/100Mbit.
Alt. B använder reservparen (som används om man kör 1 Gbit eller mer).
Så med en switch som använder PoE alt A kan du använda splitters även med PoE!

Dock måste man kolla upp att de enheter man vill använda faktiskt följer standarden, det förekommer varianter där utrustningen bara stödjer alt. B eller där man kokat ihop något eget där man måste använda medföljande injektor istället för en vanlig PoE-switch.

Verkar även kallas "mode A/B" på en del sidor.
 
Detta har jag kommit fram till.

Ubiquiti UniFi switcharna använder PoE Mode A.
PoE injektorer använder (oftast?) PoE Mode B.

Hikvision kamerorna klarar av båda PoE Modes.

Så det innebär ju att man i.s.f. skulle kunna mata två PoE kameror / kabel. Har 4st splitters liggande. Ska leta fram dem & testa.

En bra beskrivning av PoE Mode A & PoE Mode B
http://www.l-com.com/multimedia/whitepapers/wp_Power-over-Ethernet.pdf

Finns tydligen även PoE++ standard 802.3bt "4-Pair over Ethernet". Denna använder alla 4-par. Det är ett sätt att kunna leverera mer energi än var .af & .at klarar. (upp till ca70W på 100m, om jag förstår det rätt.)

802.3af = PoE = ca13W
802.3at = PoE+ = ca25W
802.3bt = PoE++ / 4PPoE = ca70W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.