Vi ska bygga med trivselhus och har räknat på en 695 Twin. Vårt hus är 158kvm och enplans. Nu säger säljaren att denna 695 Twin som ju kom i våras inte ska finnas kvar i IVT.s sortiment då den inte kommer klara nya kraven efter årsskiftet. Om vi hinner slutbeställa nu innan årskskiftet kan vi antagligen köra på 695.an men drar det ut på tiden måste vi ha en greenline med jordvärme för att klara kraven. Då är installationen lite dyrare och det behövs 200m slang till....det skulle i runda slängar 40 000 extra för greenlinen än för 695.an. Kommer vi att räkna hem detta? Eller är det bäst att försöka få 695.an?

Hur gör andra husleverantörer? Blir det verkligen så snålare krav nu efter årsskiftet? Trodde 695.an skulle vara ett bra alternativ för oss...
 
Japp kraven kommer skärpas efter nyår. Då gäller 55kw/hm2 i södra zonen. Så i ditt fall behöver du landa på ca 8700 kwh per år för uppvärmning och vatten. Det borde du nästan klara med 695:an tycker jag. Fast har du byggstart före nyår gäller de gamla kraven 110 kwh/m2
 
Vi har klarat oss med 695'an, men enbart pga att vi lämnar in bygganmälan och bygglov innan 2009års utgång. på detta vis sparar vi ca 40'. Detta var efter en rekommendation från husleverantören, och de påskyndar då alla papper så att vi klarar bygglov och bygganmälan.

Vi klarar även de nya kraven på 55kwh/m2, men det finns ytterligare ett krav, och det är på effekten på elpatronen, och det är på detta 695'an faller.
 
Tack för era svar!! TJ1965- hur stort hus har ni då? Vi kanske skulle se till att få en sådan där beräkning gjord då, så vi vet innan om vi skulle klara det...eller är det kanske bättre att ta greenlinen ändå? Är man dumsnål om man skyndar på och tar 695.an?
 
Hej,

vi bygger ett hus på 188m2, rätt mycket stora fönster. VI fick beräkning på ett antal uppvärmningssystem via Sävsjö Trähus, tror vi kom ned till ca 44kWh/m2 och år.
 
hur kan det kosta 40 000:- extra?

hur som helst om nu kraven är hårdare så är det ju för att Tvinen är värdelös ! den kostar för mycke energi !

det är ju alltså en fördel att ha jordvärme istället
 
Den kostade mer för det skulle grävas ner mer slang...400 m till skillnad mot 200 m för twinnen. Sedan var det något med installationen som kostade mer....jag vet inte, det var vad säljaren sa...låter det orimligt?
 
jag tycker det låter extremt dyrt.

gräva 200 eller 400m kan väll inte vara så stor skillnad (grävmaskinen är ju på plats.)

jag gissar att värmepumpen kosar 45-55 000 ut till kund om du köper den löst hoss en vvs handlare.
 
CarMan skrev:
jag tycker det låter extremt dyrt.

gräva 200 eller 400m kan väll inte vara så stor skillnad (grävmaskinen är ju på plats.)

jag gissar att värmepumpen kosar 45-55 000 ut till kund om du köper den löst hoss en vvs handlare.
Jag gissar att det är kostnaden för en separat FTX-ventilation som kostar. Inte grävningen. Twinen tar ju hand om ventilationen också, vilket inte jordvärmepumpen gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.