Efter många år så blev huset klart.....på pappret. Nu ska brädorna bara läggas ihop till ett komplett hus! Har i dagarna krafsat ihop ritningarna till det nya huset. 2-plan med ca 220 kvm och källare om ca 40 kvm. Enklast möjliga standard invändigt och utvändigt. Bandtäckt tak i koppar och tjärad furupanel. Har kalkylerat med allt material (ska resa och bygga huset själv inkl installationer) och kommer inte upp till mer än 650'000:-. Om man ska vara lite realistisk och lägga på två snickare i en månad så 150'000:- till. Någon som kan tillrättavisa mig?
 
  • fasadsder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bob_the_builder
Låter ju inte alls dumt!  :) Ligger väl några hundra högre själv trots 155 m2.
Nu vet jag ju inte var du tänkt bygga - i vissa delar av landet är det ju svårt att få tillbaka pengarna - men "enklast möjliga standard" kan lätt bli dumsnålt. Vi har själva bättrat på standarden en del under byggets gång och skalat bort kalkylerade hantverkare i stället.  :) Å andra sidan låter inte "bandtäckt tak i koppar" som den billigast möjliga lösningen. Klarar du det själv också?

Vissa saker kommer du ju inte undan, som tex en elektriker (om du inte råkar ha egen behörighet).
 
Jovisst, går det! Hade själv huset uppe inklusive tomt i Tullinge (Stockholm) för miljonen men då snackar vi bara skalet (tak, väggar, panel, fönster/dörr, spångolv), se här statusbild:
miljonen.jpg


Kan ju tipsa om att kostnaderna kommer sen....
225 ´  All VVS+värmeanläggning (allt gjordes av rörfirma enligt offert)
200 ´  Kök, enbart material
65 ´    Elmaterial
80 ´    Badrum, enbart material
150 ´  Tomtarbete, enbart material + hyreskostnad
o.s.v.

Visst, nu har man ju olika krav på standard men du skall nog reservera lite mer kapital för du kommer att få mersmak på vägen... ;)
 
Bob_the_builder
Om variabeln "tomt" ska ingå blir det ju lite svårt att göra jämförelser... 650 för BARA material (inga hantvärkare (jag vet hur det stavas...), verktyg, räntor, bygglov, elförbrukning mm mm mm) tycker jag inte låter HELT orimligt.

Som sagt, det är en fråga om standard och vad man tycker är godtagbart. Jag godtar t ex ett kök som kostar mindre än hälften av ditt...   :)
 
Jag kanske är en idiot men tänkte att utföra alla installationarbeten själv. El vvs vent och yttre plåtarbeten. De flesta som bygger idag håller korta byggtider pga bef boende och dyr hyra av bodar och tillfällig el mm. mm. Då finns inte tid att jaga lägstapris på div material. Har ett litet fint hus intill den tänkta byggplatsen på samma tomt. Bor på bygget alltså. Har arbetat som entreprenör i 17 år och vet hur illa det kan gå med massa olika hantverkare och hålltider som inte alltid följs. Därtill extraarbeten med material och timmar som skenar iväg. Så känner att min kalkyl kan hålla. Men alla tror att ett nytt hus ALLTID kostar 1,7 miljoner och uppåt. Möjligen vid totalentreprenad då det kan kosta vad som helst utan någon kontroll från beställaren.
 
Bob_the_builder
Ventilen skrev:
Så känner att min kalkyl kan hålla. Men alla tror att ett nytt hus ALLTID kostar 1,7 miljoner och uppåt. Möjligen vid totalentreprenad då det kan kosta vad som helst utan någon kontroll från beställaren.  
Jo, jag känner igen det där... Banken vägrade fört godkänna min kalkyl eftersom bankmannen aldrig hade sett en så slutade så lågt. Rationellt, eller hur..? Höjde den då med 150 000 så de blev nöjda...
 
Ventilen skrev:
Jag kanske är en idiot men tänkte att utföra alla installationarbeten själv.
;) Då har du en till här  ;D

Jag bodde också i ett hus bredvid bygget och höll kalkylen MEN tidsplanen sprack med 12 månader banghead.gif. Så här efteråt så lägger man som "glad amatör" lite för mycket tid på detaljer, inte mycket kanske men lite här/där blir lätt dagar/veckor. Å andra sidan är det ju mycket bättre att vara nogrann och ha koll än att hoppas att det funkar, för tur har åtminstonde jag rätt sällan ;)

Har byggt 2-plans sutteräng 250 m2 MEN har fortfarande kvar att inreda större delen av sutterängplan + ytterpanel på framsidan + balkong/veranda innan man kan sälja verktygen:
bygget_smal.jpg

Har då gjort allt själv UTOM VVS, gjutningen av plattan, elcentralen, inre målning och har nu lagt ned över 4.000 arbetstimmar. Har hyrt in samma snickare totalt 12 veckor under olika faser i bygget, framför allt i början när det gäller att få huset tätt fortast möjligt. Ja, då har du lite bakgrundsfakta och vid frågor så är det bara att återkomma!
 
Bob_the_builder
Även jag har gjort allt jobb själv utom sprängning (ja, jag är lite feg av mig... :)). Dock så valde jag också konstruktioner för att slippa ta in hjälp - krypgrund med golvvärme ovanpå bjälklaget i stället för platta med ingjuten golvvärme för att nämna ett exempel. Elcentralen är inte inkopplad än, men det kommer elektrikern få sköta. Bergvärmehålet fanns redan så även där slapp jag släpa hit någon som kostar pengar... :cool:
 
Det låter väldigt billigt!

Har du tagit med kostnader för:
* Bygglov, anslutningsavgifter, försäkring, KA, tomt, utsättning etc?
* Markarbeten, dvs anläggning av tomt, uteplatser, trappor, stödmurar etc?
* Hyra av maskiner och ställningar som du behöver för att kunna bygga?
* Kostnader för auktoriserad elektriker, rörläggare etc?
* Spackel, färg, tapeter m.m?
* Småsaker som toalettpappershållare, lampor, blandare, dörrtrycken etc?
 
Ventilen>> Du har inte möjlighvis din kalkyl i excelformat eller liknande. Om så, vill du maila mig den om det inte är för mycket jobb. anders(at)cellnyinfo.se

Tack på förhand! ;D
 
och kommer inte upp till mer än 650'000:-.
Denna summa säger ju ingenting om vi inte vet som är inkluderat i den.

Dock vet jag att jag gjorde en utbyggnad på mitt hus på 45 kvadratmeter, jag har gjort allt själv utan el, VVS och grundarbetet - det kostade 400 000kr, inklusive allt. Bara färgen utvändigt och invändigt har gått på 20000kr. Det ska tilläggas att jag har bra kontakter inom byggindustrin och att jag nyttjat många av dessa för billigare material mm.

Totalkostnaden är det viktiga i sammanhanget.

Detta blir en kvadratmeterkostand under 10000kr
 
Bandtäckt tak? Det fixar man inte första gången man testar!  Är du själv plåtslagare?  Eller hur mycket av dina 650 Kkr går till dessa grabbar?  Och vad kostar kopparplåten i dessa tider?  Man hänger ju knappt med...  
;)


 
Bandtäckning brukar man inte göra med koppar nu för tiden. Dessutom har jag sett att det finns fusk-bandtäckning som är färdiga paneler som man "klickar i varandra"
 
Jovisst, Dymlingen,
Det finns i handeln "klick-bandtäckt-tak" för gör-det-självare (från Ahlsells tror jag). Men nu säger Ventilen faktiskt att han ska ha "enklast möjliga standard" i samma andetag som han talar om koppartak. Och eftersom prisuppgången förvandlat koppar till en näst intill strategisk metall kan jag inte låta bli att undra hur han har räknat.

Dessutom undrar jag hur många av hans sjutton år i byggsvängen som har ägnats åt plåtslageri. Vilket "fuskplåt" till trots är bra att kunna när man kommer till takhuvar, skorstenar och känsliga anslutningar.

Koppar är för övrigt ett alldeles underbart material. Det ärgar vackert, och håller borta oönskad växtlighet.
 
dymlingen skrev:
Bandtäckning brukar man inte göra med koppar nu för tiden.
Det har inget med materialets egenskaper att göra.
Det är snarare en ekonomisk fråga varför man inte använder koppar i såväl taktäckning som huvar och takavvattning.
Om man vill ha ett bra tak som håller länge så är koppar ett alldeles utmärkt material.
Det finns en anledning varför koppar används på de allra flesta "skrytbyggena" från förr. (kyrkor, banker, slott, herrgårdar, kulturbyggnader etc)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.