Blev lite nyfiken på hur en elfirma tänkte i detta fall. Kan ni som är elektriker se någon rimlig lösning?

Till sommarstugan har jag köpt en begagnad men oanvänd Hager gamma normcentral av en dam som skulle bygga en gäststuga på tomten men som nu ändrat sig. Normcentralen såldes från början som "färdigbyggd" av hennes lokala elfirma.

När jag nu tittar närmare på delarna i centralen så blev jag lite förvånad över att både huvudbrytaren och jordfelsbrytaren klarar av upp till 63A. Jag hade tänkt mig vanliga 25A-delar då min huvudsäkring är på 16A. Det är ju inga problem för mig att använda delarna men det känns lite overkill! Jag kan inte riktigt tänka mig att något normalt hushåll någonsin behöver 3x63A? Eller har ni några förslag? Vad damen hade tänkt ha för verksamhet i sitt gästhus kan jag bara spekulera i men antingen har hon avsiktligt beställt väldigt tunga grejer eller så har elfirman passat på att bestycka normcentralen med lite dyrare delar än nödvändigt?

Delarna är Hager Jordfelsbrytare 4-polig 63A/30MA CDA463R och Hager Huvudbrytare 3x63A HA312S.
 
I verkstan har jag en liten pluttig Hager huvudbrytare märkt med 80A
Strömskenorna tål 63 A
En vanlig automat finns upp till 80 A.

Så den centralen är nog ganska normal

63A JFB var ju däremot rejält. Löser ju ändå för 30mA. Man tager vad som ligger på hyllan tyckte man väl.

Protte
 
Redigerat:
Kanske för att kunna sälja den i flera länder?
 
Du kan nog kränga din 63 A JFB, köpa en 25 A och tjäna en tusenlapp på det :)
 
Ja det låter ju helt klart i överkant, finns ingen anledning alls att använda dessa, förutom att de kostar betydlig mer för kunden.... En "normal" jfb är på 25A och huvudbrytare på 40A
 
Ja det ligger stora pengar i det hela, jag får betala en ca 70:- mer för en 63 A JFB (E2163148) än en 25 A JFB (E2163139) :D
Ps
Det är fabrikat Garo.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Ja, helt klart!
Slå ut de där 70kr på dom hundratals villacentraler en normal villaägare köper under sin livstid! :)
 
  • Gilla
daddydj
  • Laddar…
elmont skrev:
Ja det ligger stora pengar i det hela, jag får betala en ca 70:- mer för en 63 A JFB (E2163148) än en 25 A JFB (E2163139) :D
Hur mycket skiljer det för dig på hagers jfb, som det rör sig om i detta fall?
 
Ca 200:- till dvs ca 300:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.