maskeradeproggaren
Hur bra är dessa 60cm (eller hur mycket sämre är de) är frågan... Ni som har, är ni nöjda generellt eller hade ni gått tillbaka till en traditionell lösning om in kunnat välja om? Vad jag kunnat läsa mig till så kan båda användas med filter eller frånluft. Men om man kör med filter så klarar den inte ta upp sk "blårök"? Dvs om man steker kött så kan det bli att matosen inte sugs ner? Om man använder en sådan lösning, får man in en kombiugn under ( typ denna https://www.vitvaruexperten.com/ugnar/kombiugn/siemens-kombinerad-ugn-med-mikro-hm676g0s6s) eller det blir det för trångt tro?


De enda jag hittat är dessa:


Ikea

https://www.ikea.com/se/sv/p/foerde...nt=free_google_shopping_clicks_HomeAppliances

Bora
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...erad-induktionshall-kolfiltermodell/p-1765582
 
BirgitS
En stor nackdel med så smal häll som 60 cm och bänkintegrerad fläkt är att zonerna blir små, alternativt det går inte att använda så många åt gången.

När jag kollar Ikeas bilder så ser jag att deras gryta, 20 cm diameter, tar upp nästan hela bredden och på bilden med stekpannan (24 cm?) så tar den upp en del av zonen ovanför så att den inte längre går att använda till en normalstor kastrull. Vad har du för storlek på dina stekpannor och hur många zoner behöver du använda samtidigt?
 
Redigerat:
  • Gilla
maskeradeproggaren
  • Laddar…
Jag är sjukt besviken på de två olika induktionshällar vi haft. Ojämn temperatur. Pannkakor blir svarta i mitten och degiga i kanterna. När den vi har går sönder så blir det traditionell uppvärmning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Jag är sjukt besviken på de två olika induktionshällar vi haft. Ojämn temperatur. Pannkakor blir svarta i mitten och degiga i kanterna. När den vi har går sönder så blir det traditionell uppvärmning.
Vad använder ni för stekpanna?
Värms stekpannan upp tillräckligt innan stekningen påbörjas?
Värmer ni upp stekpannan på medelvärme eller hög/"högsta" värme?

Låter som att det är tunn botten, att den värms under kort tid och på hög/högsta värme.
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad använder ni för stekpanna?
Värms stekpannan upp tillräckligt innan stekningen påbörjas?
Värmer ni upp stekpannan på medelvärme eller hög/"högsta" värme?

Låter som att det är tunn botten, att den värms under kort tid och på hög/högsta värme.
Vi har pannor som skall vara för induktionshäll. Problemet, vilket serviceteknikern som var här när första hällen slutade fungera (överhettad elektronik i framkant) är att elektroniken skall känna av var stekpannan är placerad men att denna process är långsam och råkar man flytta en panna så behöver algoritmen justera om. Det kan förstås avhjälpas med en tjockare panna som sprider värmen bättre, som du skriver.
 
Att kärlen är för/fungerar induktionshäll är inte samma sak som att det fungerar bra.

Jag märker stor skillnad på stekningen i vår gjutjärnspanna beroende på hur den värms upp. Börjar vi steka för tidigt så bränner vissa maträtter fast lätt medans tex köttet blir mer kokt än stekt.

Man får inte heller ha i för mycket åt gången alternativt vända för tidigt för då kyls stekpannan ner för snabbt/mycket.
 
maskeradeproggaren
Cruzze Cruzze skrev:
Jag är sjukt besviken på de två olika induktionshällar vi haft. Ojämn temperatur. Pannkakor blir svarta i mitten och degiga i kanterna. När den vi har går sönder så blir det traditionell uppvärmning.
Vilken häll är det? För det är en häll med inbyggd fläkt?
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Vilken häll är det? För det är en häll med inbyggd fläkt?
Det är en Electrolux EOP600X (fast det står Husqvarna på den) och den har en fläkt i ugnsdelen om det är den du menar.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Det är en Electrolux EOP600X (fast det står Husqvarna på den) och den har en fläkt i ugnsdelen om det är den du menar.
Det där är ju ingen häll utan en ugn?
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det där är ju ingen häll utan en ugn?
Haha, det har du helt rätt i. Hällen står ju löst ovanför. Det är också en Husqvarna/Electrolux men typskylten är gömd nånstans och det står inget på ovansidan
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Det är en Electrolux EOP600X (fast det står Husqvarna på den) och den har en fläkt i ugnsdelen om det är den du menar.
TS efterfrågar information om häll med inbyggd köksfläkt, likt följande,
Induktionshäll med inbyggd köksfläkt, där en stekpanna med stekande kött står ovanpå. Köksredskap och växter syns i bakgrunden på bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maskeradeproggaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.