Vi klurar på att ha mellangråa 60 x 60 klinkers i vårat badrum.
Väggarna vita liggande 60 x 30,

Badrummet är tot 9 m2 men en vägg mitt i så själva duch, wc o handfatsdelen är kanske 6 m2.
( samt att en dusch på 90x90 har 10 x10 plattor för fallets skull) så tot ca 5 m2

Hur ser stora plattor ut i detta lilla utrymme ?

Anders & Åsa
 
Kan se bra ut, mer som om golvet bestod av element.
Men fallet kommer ju bli ett problem eftersom fogen kommer försvinna på lägsta punkten och bli fingertjock vid fallets början.
 
Jag skulle rekommendera att gå ner i storlek. Möjligtvis att det kan funka som Pon skriver att det liksom blir så fel så att det blir rätt. Annars är tumregeln att ju mindre utrymme desto mindre plattor.
 
Jag hade inte tagit på mig arbetet att lägga det i alla fall... ;)

Rekommenderar er nog att välja lite mindre plattior då man pratar badrum.
 
T
Om ni ska ha 60x60 så får hela golvet flytas helt plant och bara ha ett lokalt fall i duschen där ni lägger 10x10!
 
Jag har 45x45 mörka plattor i ett badrum som är 2,2 x 1,5m och den har en duschnisch 0,9x1,2m som ansluter till.
Jag har helt plant golv i själva toalett delen och 1/50 lutning in duschnischen mot en golvränna vid vägg (Unidrain) eftersom fallet andast bryter i an linje och har rak lutning mot brunnen så blev det mycket enkelt att lägga klinkern.

I mitt tycke blev det väldigt snyggt med stora plattor.
60x60 är iofs betydligt större än mina 45x45 men å andrasidan så har ni nästan dubbelt så stort badrum.

/Patrik
 
Inte har du nån bild på ditt badrum Pasta?
 
Pasta skrev:
Jag har 45x45 mörka plattor i ett badrum som är 2,2 x 1,5m och den har en duschnisch 0,9x1,2m som ansluter till.
Jag har helt plant golv i själva toalett delen och 1/50 lutning in duschnischen mot en golvränna vid vägg (Unidrain) eftersom fallet andast bryter i an linje och har rak lutning mot brunnen så blev det mycket enkelt att lägga klinkern.
/Patrik
Tack för ideen med plan golv! Så har du löst mitt problem också, tror jag :). Har hela tiden tänkt "golvlutning" enligt regler men det kanske egentligen inte är så viktigt i en suterängkällare - bara att öppna ytterdörren vid en översvämning :).
Då kan jag också välja större plattor men stanar nog vid ca 30x30. Vill inte ha 1,5 storplatta liggande i mina små badavdelningar.
Gaia
 
Redigerat av moderator:
Ska man nu frångå rekommendationerna för att hellre kunna ha stooora plattor, så kanske man ska skita i tätskiktet också när man ändå är i farten...
för det går ju fortare... :rolleyes:

;):cool:
 
Har lagt mitt badrum som är 10m2 med 60x60 plattor grymt snyggt men i fallet ligger det mosaik.
Flytspackla med en litet fall, och sen måste du använda en fix spade med minst 10mm springa gärna mer.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ska man nu frångå rekommendationerna för att hellre kunna ha stooora plattor, så kanske man ska skita i tätskiktet också när man ändå är i farten...
för det går ju fortare... :rolleyes:

;):cool:
Man kanske inte skall rekommendera helt plant golv i WC delen fallet skall enligt BBR vara 1/100 vilket iofs inte förhindrar att man gör fallet rakt mot golvränna vid vägg för att underlätta när man lägger klinker oavsett storlek på dessa.

Tätskickt har jag dock i hela badrummet och tätskicktet går upp på tröskeln så att det blir som en balja och vid ev läcka så rinner vattnet inte över tröskeln utan ner till brunnen.

Iofs kan jag tycka att det är onödigt med 1/100 fallet i WC delen av badrummet eftersom duschnischen utgör ett eget rum med glasdörr som ansluter till WC delen dock utan tröskel, ett vanligt wc har som bekant inget krav på fall och golvbrunn.

/Patrik
 
  • Gilla
andan_4
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Ska man nu frångå rekommendationerna för att hellre kunna ha stooora plattor, så kanske man ska skita i tätskiktet också när man ändå är i farten...
för det går ju fortare... :rolleyes:

;):cool:
så klart ska det inte tättsiktas i min källare :)
gaia
 
gaia skrev:
så klart ska det inte tättsiktas i min källare :)
gaia
Så klart att vissa delar ska tätskiktas även i en källare... :rolleyes:
 
Och den ytan som blir utan tätskikt fungerar bättre ju mindre plattor/mer fogar man har...:rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Så klart att vissa delar ska tätskiktas även i en källare... :rolleyes:
så klart blir det tättsikt i duschen :)
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.