Förutsättningar som ovan. Verkar ha stått sig bra, inget lukt eller mögel efter 50 år. Sen vi tog över huset har förutsättningarna förbättrats. Alla rabatter mot grunden har eliminerats. Dräneringen har moderniserats, tegelrören som låg mot i nedre delen av kantbalken har ersatts ned dräneringsrör som ligger lägre än U.K. kantbalk samt ett bit ut från huset. Lutningen från huset har förbättrades där det var möjligt och kantbalkens isolering drogs ner till U.K istället för att sluta vid marknivå.

Så här såg det ut när golvet var uppbrutet
Uppbrutet golv i renoveringsfas med synliga reglar och isolering samt arbetsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gömde sig UNDER isoleringen
Uppbrutet golv i renoveringsprojekt med synliga reglar, rör och isolering, inomhus byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingjuten i betongen
Uppbruten betonggolv med synliga träspill, en träregel och spikar, indikerande renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbrutet golv med träkilar och isoleringsrester på ett betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovstädat
Renoverat golv med uppbrutet betong, träreglar, rör och isolering i ett hus under modernisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på syllen
Uppbrutet golv i ett renoveringsprojekt med synliga träreglar och borttagen isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tanken nu är att fortsätta förbättra förutsättningarna. Ta bort all organisk kontakt där det är möjligt. Träkilarna under reglarna ersätts med plastskruvar. Lägger på 30mm EPS och sedan 70mm + 45mm mineralull, EPS mest för att mineralullen inte ska ligga direkt på betongen. Golvet har klarat sig under sämre förutsättningar, så även om jag sätter in golvvärme så borde detta funka?
 
Jag står inför liknande arbete som du. Hus från -65 med exakt liknade förhållande som ditt.
Har gjort alla förutsättningar utomhus och vill nu gå inomhus och ordna till detta "risk moment" i konstruktionen.

Jag funderar på att sätta spikband under bärreglarna och sedan lägga styv isolering på detta (frigolit), som då vilar på spikbandet och inte stänger in luft mot plattan.

MEN det jag funderar mest på är om man ska gå hela vägen med Nivell eller liknande.

Eller kan det fungera lika bra med lösningen som tas upp i tråden?
Hur tänkte du när du kom fram till denna lösning?

\\Mattias
 
  • Gilla
ToBaZzZ
  • Laddar…
Vad var det för golv?
Råspont eller golvspån?
Ovangolv? (Plastmatta, parkett, heltäckningsmatta)

Då normalt alla betongplattor på mark släpper igenom mer eller mindre markfukt så är det en fördel om innergolvet inte är fukttätt utan kan släppa igenom fukt så att den inte ansamlas mellan platta och innergolv.
Nu kan det kanske vara lite lömskt med oisolerade plattor om man tänker sig scenariot att varm fuktig luft inne kan ta sig ner och kondensera mot plattan.
Hur det fungerar i verkligheten vet jag inte, men det är ju den som är avgörande. Teorier är bra, men det är verkligheten som styr. Så, därför är det av största intresse att veta vad innergolvet bestod av eftersom den kombinationen tycks ha klarat sig i 50 år. Då vet man vad som fungerar. Helst ska man inte ändra på något i ett vinnande lag, för man vet inte vad resultatet blir.

Jag tror att golvvärme inte borde vara något problem utan kanske rent av vara till det bättre.
Av bilderna att döma så tycks syllen se aaaningens mer påverkad ut än golvreglar och brädbitar på plattan. Då har den ändå syllisolering inunder vilket inte övrigt golv verkar ha. Om det är så, så kanske det är pga att syllen är kallare då den vetter mot yttervägg, och då kanske det har lett till kondens? Eller så har det läkt in vatten nu och då vid slagregn eller blötsnö?
 
Jag tycker inte bilderna stämmer med beskrivningen. Läget verkar bättre än det borde vara. Är detta verkligen en oisolerad platta på mark? Sådana dumheter gjorde man väl inte på 60-talet, särskilt inte i Norrbotten. Har du någon konstruktionsritning?
 
Så ser vårat golv också ut undertill. Bara att det fanns plast mellan isolering och platta. Kanske inte optimalt? Tillbyggnad byggd -89 av en glad amatör. Dock ser allt friskt ut. Kanske tur vi bor på en höjd med sandmark under.
 
På reglarna var det råspont sedan masonit som hade någon grå massa mot väggarna, antagligen för att täta. Vet inte om det var flytspackel men i ett hörn hade det runnit ner lite på betongplattan. Plastmatta (vinyl?) på det. Att syllen är mer grå tror jag har att göra med att diffusionsspärren slutat just ovanför så det har nog dragit lite där längst ner, man kan vara fuktpåverkad också. Fasaden byttes långt tillbaka så större delen består av mexitegel, samtidigt "tilläggsisolerades" väggen med cellplast. Så nu väggen hänger ut rätt mycket utanför syllen.

Tanken med att lägga cellplast närmast har att göra med det Oldboy tar upp. Antingen kommer fukten underifrån och sugs upp av det som ligger mot plattan, eller så kommer den ovanifrån i form av att varm fuktig luft kondenserar mot den kalla platta. Men finns ingen organisk kontakt med platta där det är som kallast och högst relativ luftfuktighet så borde ingen kunna mögla.

Gammal teknisk ritning för arbetsprinciper på arm.betongplatta med isoleringsdetaljer och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har lite originalritningar på huset. Denna verkar inte stämma helt och hållet. Dräneringsrören låg mot kantbalken och betydligt högre, nu ligger den som på bilden. Och det där 20cm kapiläravvisande lagret består av sand. Sand var det ända jag så när dräneringen gjordes om, och tillräckligt djup blev det lera. Bilade upp lite av platta när ett avlopp drogs om i köket och samma där, bara sand. Sen vet jag inte vart dom tänkt sig den där luft spalten. Golvmattan låg ända mot väggen och där den inte gjorde det var det sån där grå massa. Kanske tänkt att det ska andas genom innerväggarna.

Jag pratade med en snickare som varit med ett tag och han sa att dom med flit la lite eller tom i vissa rum ingen isolering när dom reglade upp golven. Tanken sa han var att plattan inte skulle frysa. Jag kan tänka mig att hus med oisolerad platta på mark klarar sig bättre här i norra Sverige där det är tjäle 4-6mån och riktig vinter. Borde minska fuktbelastningen jämfört med att ha en lång blöt höst. Luftfuktigheten inomhus är ju ofta väldigt låg dessutom här i norr så risken att det blir kondens från inomhusluften måste vara väldigt låg.
 
  • Gilla
87d
  • Laddar…
Det var intressant att få se ritningen. Frågan är vad "Grundisoleringsmattan" bestod av? Det är ingen tvekan om att golvet klarat sig bättre än många andra med liknande grundläggningssätt. Lägre relativ luftfuktighet inomhus är absolut en viktig faktor. Andra plusfaktorer kan vara korkisoleringen av kantbalken och inte minst värmeledningsrören under golvet. Även 20 cm grovsingel har naturligtvis en viss isolerande funktion. Jag tycker du skall försöka efterlikna de ursprungliga förhållandena när du nu moderniserar.

Det generella problemet med alla oisolerade plattor är att varm (relativt sett) rumsluft kyls av när den går ner i den kalla betongen varvid en del av vattenångan som är bunden i luften kondenserar. Betongplattan kommer därför att vara mer eller mindre konstant fuktig under den kalla årstiden. Organiskt material som har kontakt med betongen riskerar mögel och röta. Om singelbädden under plattan står i vatten kan naturligtvis fukt sugas upp i betongen, men detta tror jag är väldigt ovanligt. De teoretiska lösningarna på problemet är 1) isolera plattan undertill (omöjligt för det mesta), 2) isolera marken närmast runt huset, 3) förhindra att fukt kan röra sig ner i plattan och 4) ingen direktkontakt mellan platta och organiskt material.
 
Viktigaste faktorn i Norrbotten är givetvis den stora mängden snö som isolerar bra runt huset! Söderöver hade denna konstruktion inte fungerat lika bra. Observera också luftningen av golvet på ritningen.
 
Ja luftspalten var en av sakerna dom frångått vad jag vet i alla rum i huset, golvmattan är tätad mot väggen men dom kanske tänkte att luften tar sig genom råsponten eller nått. Men det är nog något jag kommer ha, ganska enkelt att bara lämna lite luft mellan väggen och golvspånskivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.