Hej

har en eldosa längst ner på väggen med vit lock på, vill sätta en vägguttag där. när jag tar bort locket så är det 6 trådar:-

2 trådar gul /gröna = jord som sitter ihop med toppklämma.

2 trådar GRÖNA sitter ihop med toppklämma

2 trådar GULA som sitter ihop med toppklämma.

testat med testpenna och det är ström i.

vad gör jag??
Tacksam för hjälp

mvh
 
tommib
Mät med multimeter mellan sladdarna. Jord-Nolla ska ge 0V. Fas-nolla ska ge 230V. Fas-jord ska ge 230V (eller en utlöst jfb om du har en, det kan (kommer) för övrigt också nätning jord nolla göra). Toppklämmor brukar ga testhål som du kan mäta i. Är du det minsta osäker rekommenderar jag att du sätter tillbaka locket och ringer en elektriker.
 
Man måste mäta med en spänningsprovare för att se vilken spänning det är, när det är gula och gröna ledare så ringer en liten varningsklocka och man bör kolla vart trådarna går och vilken funktion dom har/har haft. Det kan vara en elementslinga och då kan du ha 400 V mellan gul och grön. Blandningen av gul, grön och gul/grön luktar lite hempul så det är dubbel anledning att kolla upp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du bör dels göra de mätningar som tommib föreslår här ovan. men du bör också undersöka vilken/vilka proppar eller säkringar i centralen som är inblandade här. Om det är en vanlig 10A enfasgrupp så kan det gå att sätta ett uttag. Men det skulle även kunna vara en matning till ex. en spis. I så fall har du kanske flera faser (mer än en säkring matar) i dosan, och ingen nolla.

Dessutom så måste du ovilkorligen undersöka att den gulgröna verkligen är jord, och inkopplad hela vägen till centralen. Det har skett dödsolyckor där någon "tar för givet" att jord är jord.
 
tommib
Som elmont skriver kan det vara en elementslinga, speciellt med tanke på placeringen vid golvet. Jag hoppas att doslocket hade skruvar och inte bara "vingar". Färgerna är ju som sagt en varning om att det kan vara något lurt. Om du absolut vill göra det själv skulle jag rekommendera att du följer sladdarna hela vägen till centralen för att säkert veta vad de är. Min tidigare rekommendation om elektriker vid tvekan kvarstår...
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för svaret... säkrast kolla upp det med en elektriker.
eldosan är i ett badrum,,,, ja, har skruvar med doslock och våtrumssilikon runt.
 
tommib
Yikes... Där ska du definitivt ha en elektriker. Det är väldigt sannolikt att det är en elementslinga. Har du bytt till golvvärme i badrummet? Känns som ett dåligt ställe för en kopplingsdosa överhuvudtaget.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tommib
Förresten, det låter spontant som en usel ide att ha ett vägguttag nära golvet i ett badrum.
 
grejen är att jag håller på med att sätta upp en PAX fläkt och täkt dra ström från eldosan,, vet inte om det går!!
 
tommib
Det bästa är som sagt att ta dit en elektriker som också kan hjälpa dig att koppla in fläkten.
 
Om det är 230 v , då måste man kolla lm man skall montera ett jordat uttag eller ej.

Är det jordade vägguttag i rummet idag, då väljer man ett jordat vu. Är det däremot ojordade uttag idag, då väljer man ojordat vu. Där måste även göras en riskbedömning om det är en lämplig placering av ett ojordat vägguttag. För att montera ett enstaka ojordat krävs att skyddsformen isolerad milö är uppfyllt runt vägguttaget. Golvbeläggning skall vara trågolv eller plastmatta, det skall inte finnas några diskbänkar i närheten efter någon väggrivning för att skapa "öppen planlösning".

Ojordade vägguttag får inte nyinstalleras idag med undantag för enstaka uttag i befintliga rum med ojordad installation.

Men som sagts tidigare så tyder mycket på att det är en matning för fast anslutna värmeelement, särskilt om den sitter under något fönster eller f.d. fönster. Denna matning innhåller ofta två- tre fasledare och skyddsjord. Ibland finns även styrledning för nattsänkning och mellankopplingar till master + slav radiator kombinationer. I TS fall kan det vara två fasledare och skyddsjord. Då finns enbart 400 v tillgängligt på ett korrekt sätt.

OBS Att använda en fasledare och skyddsjorden som nolla för att få ut 230v till en prydnadslampa.är strängt förbjudet och farligt. Elektriskt fungrerar det så länge ingen jordfelsbrytare är inkopplad i matningen och nätet är TN-C. Men återigen så är det förbjudet även om sådana kopplingar har förekommit som hempul.
 
Redigerat:
Med dina kompletteringar då är det nästan garanterat anslutningen för elradiatorn som värmde badrummet innan golvvärmen installerades. Den punkten är klart olämplig att hämta ström till en fläkt. Då är det bättre att lägga ledningen i takhöjd och ta sig från rummet till en kopplingsdosa utanför badrummet som är skyddad av jordfelsbrytare.
 
Redigerat:
Hej Pasha och välkommen till forumet.
Som andra redan nämnt här kan det vara väldigt riskabelt att använda den matningen utan att veta vad det är för trådar.
Prata med din elektriker om det, beroende på hur badrummet ser ut kanske det är enkelt att nyttja det du redan har till belysningen och på så sätt få in även en brytare som styr fläkten?
 
elmont skrev:
Man måste mäta med en spänningsprovare för att se vilken spänning det är, när det är gula och gröna ledare så ringer en liten varningsklocka och man bör kolla vart trådarna går och vilken funktion dom har/har haft. Det kan vara en elementslinga och då kan du ha 400 V mellan gul och grön. Blandningen av gul, grön och gul/grön luktar lite hempul så det är dubbel anledning att kolla upp.

Blandning av gult, grönt och gul-grön behöver inte betyda hempul. I min installation från 79 så är det gjort med dessa färger och det är inte hempul men på den tiden så var det dessa färger som fanns.

Protte
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Även i min kåk från 1971 / 72 fanns det draget gult , grönt och gul-grön till en dosa och detta var gjort av en elektriker.
Fast nu är det bortplockat av en annan elektriker som inte tyckte om färgerna.:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.