Jag måste få hjälp med detta.
Jag har köpt nyckelfärdigt hus av en byggfirma inkluderat kontrakterad byggledare med sammordningsansvar och med en generalentreprenad som stod för uppbyggnaden av huset (ändrat från "byggt själv" pga missförstånd) och flyttade in i maj. Jag hade även anlitat en kvalitetsansvarig för 15 000:-.
Nu 6 månader efter inflyttning och trots 6 månader!!! av påminnelser har jag ännu ej fått de egentroller som skall tas fram, och inte heller relationsritningar för VA eller carport.

Jag känner mig maktlös. Hur skall jag göra? Vem skall jag vända mig till?
Det som skall tas fram enligt slutbesiktningsprotokoll är följande:

Egenkontroll avseende isolationsprovning samt jordfelsbrytartest
föreligger ej

Egenkontroll avseende tätskikt i våtrum föreligger ej

Egenkontroll avseende provtryckning av rörledningar föreligger ej

”Sotarintyg” föreligger ej

Egenkontroll avseende injustering av värme föreligger ej

Luftmängdsprotokoll föreligger ej

Relationshandlingar föreligger avs utv VA och carport saknas
 
Redigerat:
Den enkla frågan är: Har du betalat slutfakturan?
 
Hur kunde Ni få flytta in? Vår besiktningsman lät oss inte flytta in om inte det fanns något intyg på att elen var ok och att det inte var gjort någon besiktning av ventilationen.
Det tog nog mer än 1 år för oss att få ett slutbevis från kommunen fastän alla papper var inlämnade inom 3 månader efter inflyttning. Så att du inte fått slutbevis tycker jag inte är konstigt, i och med att det är kommunen som ger ut sådant inte KA eller byggföretaget. Men att alla egenkontroller inte är gjorda är ju hemskt...
Lycka till och fortsätt kräva intygen av byggföretaget, både du och din KA bör väl kräva byggfirman.
 
Redigerat:
Hoppas verkligen ni inte betalat alla fakturor ännu..
 
Det där var ju lite märkligt, det brukar bli ett himla hallå om jag missat något protokoll på besiktningen, med undantag för sotaren, där brukar vi göra så att kunden själv bokar en tid för besiktning, och får intyget direkt av honom/henne.
Vad är det för sorts bygge, finns det en totalentreprenad,så borde det också finnas en byggledare att jaga..
 
Hej vem är byggherrre ?
Om det är du, varför frågar du om egen kontrollen ?

Goerana
 
goerana skrev:
Hej vem är byggherrre ?
Om det är du, varför frågar du om egen kontrollen ?

Goerana
Byggherre är den som köper / låter uppföra ett hus
Egenkontrollerna ska upprättas ( säger man så ? ) av husleverantör och berörda hantverkare.
Jag antar att Liverpool menar att han inte byggt huset själv, utan köpt huset, eller tjänsterna, folk säger gärna att dom bygger hus, fast dom egentligen låter någon annan hålla i hammaren :)
 
Redigerat:
Mäster skrev:
Byggherre är den som köper / låter uppföra ett hus
Egenkontrollerna ska upprättas ( säger man så ? ) av husleverantör och berörda hantverkare.
Jag antar att Liverpool menar att han inte byggt huset själv, utan köpt huset, eller tjänsterna, folk säger gärna att dom bygger hus, fast dom egentligen låter någon annan hålla i hammaren :)
Om jag inte minns helt fel så kan man ALDRIG köpa bort ansvaret för stora delar utav byggena utan det ligger alltid kvar hos byggherren. Självklart kan du som byggherre handla upp tjänsterna så du känner du är trygg med det ansvaret som du har, men om det du köpt inte levereras så är det byggherren som står med svarte petter...
 
aedwall skrev:
Om jag inte minns helt fel så kan man ALDRIG köpa bort ansvaret för stora delar utav byggena utan det ligger alltid kvar hos byggherren. Självklart kan du som byggherre handla upp tjänsterna så du känner du är trygg med det ansvaret som du har, men om det du köpt inte levereras så är det byggherren som står med svarte petter...
Jag har köpt ett nyckelfärdigt hus av ett byggföretag inkluderat byggledare med samordningsansvar. Byggföretaget hjälpte mig att ta fram en generalentreprenör som hade byggt hus av deras sort innan som jag ingick entreprenadavtal med. Jag anlitade även en kvalitetsansvarig för dyra pengar för just detta ändamål.
 
Vad jag trodde alltså, tycker nog det är lite märkligt att huset godkändes vid besiktning, Vid våra besiktningar kräver oftast besiktningsmannen att få se protokollen, inte så att han lusläser dem, men kontrollerar att de är ifyllda,
De gånger jag glömt någon sida, får jag ett upprört samtal från byggledaren, varpå jag får åka iväg och fylla i det jag missat ..
Du får nog tjata lite på byggledaren eventuellt vända dig till besiktningsmannen och ifrågasätta lite..
Om det inte är så att det är något av företagen du kan fråga här på forumet direkt..
 
Det är ingen man kan prata med, för hela det här byggprojektet är ett h---e.:mad:
Vem skall jag vända mig till?
Skall jag prata med jurist, boverket, byggnadsnämden, Garbo...????:confused:
Hur får jag de här oseriösa människorna att aggera?

Ursäkta språket men det är så jag känner.
Har fler trådar i forumet så ni kan lätt dra er egen slutsats varför...
 
Om det var Garbo som stod för besiktningen, så borde nog dom kunna få en tumme i ögat angående protokollen, fast varför är dom så viktiga för dig,
Pga försäkringar eller dylikt ?
 
Hej!

Väldigt tråkigt att läsa sånt här.

Intyg med avseende på injustering värme?, ställer man inte bara in det, varför krävs intyg eller egenkontroll på de?

Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.