Ska ha takhögtalare i 4 rum, sovrum på ca 18kvm. badrum på runt 10kvm och kombinerat kök/matsal på totalt 38kvm (två zoner).

Funderar på storleken på högtalare. Räcker det med 6.5" eller ska man gå upp på 8"?

Tanken är att köra denna förstärkaren tillsammans med 4st Airport Express:
http://www.parts-express.com/pe/pshowdetl.cfm?&Partnumber=300-815&scqty=1

Och alternativt köpa tillsammans med högtalare i paket:
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?partnumber=300-687

Eller köpa 6.5"/8" från ljudfokus:
http://www.ljudfokus.se/show_seek.php?searchstring=dynavoice+inceiling

Vad tycker ni är vettigast?
 
Beror på vilken upplevelse du vill ha. Är det enbart "hiss/mysmusik" du är ute efter så kan du köra 6,5 " eller 8" ingen skillnad. Har du högre krav, med bättre och renare ljud och vill spela med lite högre ljudnivå skall du ha helt andra inwall högtalare... kör själv med
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/inbyggnadutomhus/bw_ccm684_takhogtalare.htm

Det fungerar bra i kök, sovrum och badrum, men när jag krämar på i allrummet och man har lite fest så behövs även en bas.

Men visst upplevelse Vs. kostnad får du själv fundera över.
 
Hum... Hade siktat in mig på Cantons 465 men priset är ju lockande på Dynavoice IC-6; 2490 kr för ett par Canton jämfört med 990 kr för Dynavoice...

Jag ska ha fyra stycken som bakhötalare i ett 7.1-system - vad ska man satsa på?
 
Jag kör 6.5" och mängden bas beror sjukt mycket på var i taket den sitter.
Vill du få en full ljudbild rekommenderar jag oavsett om du kör 6.5" eller 8" att komplettera med en in-wall sub. Det gör jag i vardagsrummet och är mer än nöjd.

Köpte alla högtalare på monoprice.com
 
Själv körde jag med Jamo i hela huset. Har fungerat riktigt bra i 14 år och mycket enkla att montera / demontera. Dessutom finns de fortfarande att köpa.

När vi byggde ut med nytt labb till mig och nytt TV rum valde jag också Jamo in ceiling. Kör med ett 9.1 system. Vanliga som frontar och center samt high L/R. Surround L/R kör jag med Jamo 6.5CS och som rear R/L en stereo in one 6.52DVCA2. Blev riktigt nöjd, men jag är iofs inte intresserad av ljudnirvana och mättekniskt perfektion, utan mer intresserad av funktion och bra ljud till en bra rulle. Inköpta hos Komplett.se.
 
jag kör också 6,5"...har man bra högtalare med en bra förstärkare och kompletterar med endera en aktiv sub(lös) eller
en inwall så får man riktigt bra ljud....men snåla inte på komponenterna. Jag köpte mitt på outdoorspeakerdepot.
Sen kör jag med logitechs blåtandsmottagare och spotify via mobilen/datorn trådlöst..
/
M
 
Eftersom det ska vara för bakgrundsljud så skulle jag aldrig lägga 2500kr per högtalare.
Lutar lite åt 6.5" just för det mindre formatet. Kanske ser lite maffigt ut annars, och lättare att matcha in bland spotlights.

995kr paret på Dynavoice känns rätt prisvärt. Har varit och lyssnat på dom med och kan inte se något negativt med dom. (Bättre tryck i 8:surprised:rna såklart)
 
stefancrs skrev:
Jag kör 6.5" och mängden bas beror sjukt mycket på var i taket den sitter.
Vill du få en full ljudbild rekommenderar jag oavsett om du kör 6.5" eller 8" att komplettera med en in-wall sub. Det gör jag i vardagsrummet och är mer än nöjd.

Köpte alla högtalare på monoprice.com
Har du några bilder på din montering av de från monoprice? Har kikat lite på dom innan, samt även ett par alternativ från outdoorspeakerdepot och parts-express. Blir väl dock nästan samma pris med tull, moms och frakt.
 
Såg att Jamo 6.5CS kostar ca 1200 paret i Sverige. Jamo 6.52DVCA2 1500 styck.
 
dhanjel skrev:
Har du några bilder på din montering av de från monoprice? Har kikat lite på dom innan, samt även ett par alternativ från outdoorspeakerdepot och parts-express. Blir väl dock nästan samma pris med tull, moms och frakt.
Hade visst inget foto på de takmonterade, men här är en bunt foton från installationen: https://plus.google.com/u/3/photos/107342768249294833663/albums/5710430662732606465

Monoprice hade bättre utbud och pris än outdoorspeakerdepot tyckte jag. Mina förstärkare köpte jag från parts-express.
 
Tappade suget lite att beställa förstärkaren från parts när jag såg att frakten blev 140$. Sen tull och moms på det. Så nästan 1200kr för frakt.
 
Blev fortfarande sjukt mycket billigare att beställa därifrån än att köpa mer lokalt för mig. Jag köpte prylar för ungefär 15tkr (inkl frakt, tull och moms). Det blev då:
Totalt 12 högtalare
In-wall 5.1 i vardagsrum
2.0 i kontor och kök
2.0 ute på terrassen
12-kanalsförstärkare (hittade ingen till något som ens liknande ett sansat pris mer lokalt)
Sub-förstärkare
HDBase-T extender (HDMI+IR+ethernet över cat6/5e)
Nästan all högtalarkabel (räknade lite för lågt, fick komplettera på clas ohlson :))
 
Ah du är min hjälte idag, försöker hitta en bra multi-zons-förstärkare.
Kikade på denna, Dayton Audio MA1240. Var det den du köpte eller någon annan?

Recension önskas :)

In-wall i vardagsrum skippade vi trots att jag ville ha det, hanns inte riktigt med innan huset skulle byggas.

Den förstärkaren går på ca 4000kr*1.07*1.25 totalt 5350kr. Blir ca 2000kr billigare än sverige.
 
Har du hittat motsvarande för drygt 7000kr i sverige? När jag letade hittade jag bara motsvarande grejer för typ 20tkr :(

Men ja, det var den där jag köpte! Den fungerar fin-fint. Jag hade önskat att det fanns ett sätt att få den att slå på ALLA kanaler när den känner av en signal. Surroundkanalerna kommer och går lite annars när man kör auto-on :) Den accepterar dock även extern triggersignal, så det går ju lösa.

I övrigt är jag helnöjd med den.
 
Japp Brl verkar ha den för det.
har du volymkontroller monterat i väggarna med?

velar fortf lite över multi-zon-förstärkaren och 4 airport express eller 4 sonos connect amp.
airport expressen borde ju kunna fungera med auto på/av på förstärkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.