Hej,
Dags att vara efterklok, jag vet att jag borde kollat detta innan men ibland tar ivern över. Har nyligen grävt ned ned en 5 x 6 mm2 matarkabel i skyddsrör till ett attefallshus men insåg när jag öppnade den gamla mätcentralen med klassiska skruvsäkringar (monterad på utsidan 1981) på fritidshuset att det bara är ett inkommande 4-ledarsystem (TN-C) i mätcentralen. Kommer det att bli problem? Antar att den 5:e ledaren inte kommer att kopplas in eller kopplas den också till N i mätcentralen och N i attefallshusets huvudcentral, bara för att inte ha några lösa trådar?
 
Du lägger ihop både Jord och Noll trådarna på PEN plinten i mätarskåpet.
i attefallshuset så har du 3st faser och separat jord och noll plint
 
Mätcentral, vad är det?
Mätarskåpet?
Elcentral?

Hursomhelst är det 4 tråd in så är en PEN.
Där skruvar du fast PE och N i din nya kabel, ingen tråd bli över.
Du får INTE använda den gulgröna i din nya kabel som PEN, 6mm2 är för klent, måste vara minst 10 mm2

Känner du att du har tillräcklig kunskap för detta, i attefallshuset ska det sitta en JFB, har du kläm på hur den kopplas?
Protte
 
  • Gilla
SodraNas och 1 till
  • Laddar…
D
prototypen prototypen skrev:
Mätcentral, vad är det?
Mätarskåpet?
Elcentral?

Hursomhelst är det 4 tråd in så är en PEN.
Där skruvar du fast PE och N i din nya kabel, ingen tråd bli över.
Du får INTE använda den gulgröna i din nya kabel som PEN, 6mm2 är för klent, måste vara minst 10 mm2

Känner du att du har tillräcklig kunskap för detta, i attefallshuset ska det sitta en JFB, har du kläm på hur den kopplas?
Protte
Men visst menar du att TS kan använda kabeln som matning till en TN-S-central?
 
IOM att det är en 5G6 så är det alldeles utmärkt.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Mätcentral, vad är det?
Mätarskåpet?
Elcentral?

Hursomhelst är det 4 tråd in så är en PEN.
Där skruvar du fast PE och N i din nya kabel, ingen tråd bli över.
Du får INTE använda den gulgröna i din nya kabel som PEN, 6mm2 är för klent, måste vara minst 10 mm2

Känner du att du har tillräcklig kunskap för detta, i attefallshuset ska det sitta en JFB, har du kläm på hur den kopplas?
Protte
Om man nu tillverkar och säljer 5x6, hur kommer det sig att detta inte är tillräckligt utan du måste ha en separat 10mm2? Jag får inte ihop det.

prototypen prototypen skrev:
Mätcentral, vad är det?
Mätarskåpet?
Elcentral?

Hursomhelst är det 4 tråd in så är en PEN.
Där skruvar du fast PE och N i din nya kabel, ingen tråd bli över.
Du får INTE använda den gulgröna i din nya kabel som PEN, 6mm2 är för klent, måste vara minst 10 mm2

Känner du att du har tillräcklig kunskap för detta, i attefallshuset ska det sitta en JFB, har du kläm på hur den kopplas?
Protte
 
Rätt kabel ska vara märkt 5g6
G står för att en av ledarna är med gulgrön isolering
 
S SodraNas skrev:
Om man nu tillverkar och säljer 5x6, hur kommer det sig att detta inte är tillräckligt utan du måste ha en separat 10mm2? Jag får inte ihop det.
Har du en 5 ledare så har man ingen PEN (gemensam jord och nolledare) utan en PE (jord) samt en N (nolla)
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
S SodraNas skrev:
Om man nu tillverkar och säljer 5x6, hur kommer det sig att detta inte är tillräckligt utan du måste ha en separat 10mm2? Jag får inte ihop det.
om du har en 4-ledare så är en tråd PEN och den måste vara minst 10 mm2.
Med en 5 ledare (5G6) är det separat PE och N och då räcker det med 6 mm2 på varje tråd.
Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.