5,5hk motor brummar men går inte,hur kollar jag lindningarna,och undrar vad megga mätare är för något,har en avancerad ohm mätare som jag kan kolla kondensatorer med.ska jag koppla bort jorden när jag mäter?
 
Megger använder man för att mäta isolation innan man spänngssätter elsystem. Vid test skickar meggern ut tex. 1000 volt och mäter om det blir något överslag.

Ohm mäter gör man på tex lindningar.

Du behöver inte koppla bort jorden för att mäta.

Mät först spänningen men rör inget med fingrarna.

Ställ in multimetern på volt AC 400 tex.
Mät både med och utan motorn igång.

Mät mellan alla faser (tre mätningar)

För ohm mätning ställ multimetern på ohm 1k Ω

Koppla bort spänningen!!!!
rör inget med fingrarna.

Mät mellan alla faser (tre mätningar)
 
Redigerat:
Kolla först om alla tre faserna är med (antar det är en trefasmotor med den effekten)
 
Har du kollat att alla tre säkringarna är hela? 3-fas motorer där en säkring har gått brukar brumma men inte snurra.
 
Jag ska kolla det som ni skrivit,återkommer när jag gjort det tack så länge,det är en 5,5hk 3fas,men jag hade inte motoskydd har skaffat det.
 
S smulan1288 skrev:
Jag ska kolla det som ni skrivit,återkommer när jag gjort det tack så länge,det är en 5,5hk 3fas,men jag hade inte motoskydd har skaffat det.
Då får vi hoppas att du inte skadat motorn för den kan bli väldigt varm (=överhettad) om säkringen håller men den inte får rotationsriktning att starta för att det saknas en fas.
Som du skriver, återkom gärna och berätta hur det gått.
 
Jag har mätt motorlindningarna,men får bara fram på min mätare,att det kontakt och är hela men får inte fram om jag ställer den på 1k får jag fram 0000 att de är hela.Inget värde kommer fram.
 
Har du mätt att du har tre friska faser fram till motorn??
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du mätt att du har tre friska faser fram till motorn??
Ja så långt det gått,men får bara 000 på mätern som jag får om jag mäter lampa om den är hel tex
 
Hur långt är så långt det gått? Kan du mäta på motorplinten? Mät mellan de tre faserna, 3 x 400 V (tre mätningar).
Och vad mäter du och med vad?? Om det är lindningens resistans så kan ditt instrument mycket väl visa 0. Mät på det lägsta resistansområdet så kanske du kan mäta upp någon enstaka ohm, men se till att dra av resistansen i mätsladdarna.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur långt är så långt det gått? Kan du mäta på motorplinten? Mät mellan de tre faserna, 3 x 400 V (tre mätningar).
Och vad mäter du och med vad?? Om det är lindningens resistans så kan ditt instrument mycket väl visa 0. Mät på det lägsta resistansområdet så kanske du kan mäta upp någon enstaka ohm, men se till att dra av resistansen i mätsladdarna.
Lägger jag ihop sladdarna på mät insnstrumenten(har2st)visar likadant alltså 0000,samma får jag på motorn.
 
Hur manövrerars strömmen? Kontakter? Arbetsbrytare?

Många med tillfälliga installationer använder en arbetsbrytare och dessa är inte avsedda att koppla/bryta ström (får bara manövreras spänningslös). Det som händer är oxidbildning på en kontakt som hela tiden ökar. Man får fram spänning men bara lite ström så motorn startar i rätt riktning.
Åtgärd bryt strömmen! Arbetsbrytare kan man tillfälligt putsa kontakt med dubbelvikt sandpapper för att se om det är en dålig kontakt. Passa på att med en tång vicka och dra i alla ledningar, för att kolla så ingen är lös. Spän alla kontaktskruvar.

En 5 kW motor skall man ha en kontaktor, dessa gnider kontaktytorna efter dom slutit för att ta bort oxid, det gör inte arbetsbrytare.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har du mätt att du har tre friska faser fram till motorn??
Nj det har jag inte,men det ska jag göra,elsvetsen går på samm bygg uttag,men jag ska mäta de som går till kompressorn,det är bara motorns lindningar som jag mätit.
 
Ok, vi får väl tro då att det inte är avbrott i någon lindning, och vi får tro att du mätt spänningen korrekt på motorplinten, eller? Då är det svårt att ge råd utan att veta mer om installationen. När fungerade motorn senast? En motor som står still och brummar ska lösa säkringarna inom några sekunder. Gör dom det? Motorskydd hade du inte? Beskriv mer, ta bilder.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ok, vi får väl tro då att det inte är avbrott i någon lindning, och vi får tro att du mätt spänningen korrekt på motorplinten, eller? Då är det svårt att ge råd utan att veta mer om installationen. När fungerade motorn senast? En motor som står still och brummar ska lösa säkringarna inom några sekunder. Gör dom det? Motorskydd hade du inte? Beskriv mer, ta bilder.
Jag har köpt ny tryckbrytare och motorskydd,ska försöka att ta bilder men på vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.