Jag letar en bra 5G sim Router. Jag tycker utbudet på dessa i våra svenska butiker verkar begränsat, men om man tittar på internationella sidor, så finns det en uppsjö av dem. Min fråga är egentligen tvådelad.

-Finns det fallgropar att beställa på nätet via exempelvis Alibaba. Är 4g och 5g standardiserat över värden, eller kan det bli problem i det avseendet. De utländska routrarna verka fullspecade med vilka våglängder de kan ta emot. De innehåller vad jag kan förstå kvalitets chip och så vidare. Tittar man runt på dessa sidor så känner man snart igen utseendet på vissa modeller och förstår att det är samma.

-Huset har lite dålig täckning. Kan man förvänta sig att det är stor skillnad på mottagningsförmågan på en Router med utstickande antenner. Brukar vara fyra i bakkant för 4/5g och två på sidan för WiFi. Eller är de, i mitt tycke lite snyggare, ofta cylinderformade burkarna med inbyggda antenner nästan lika bra? Vill helst försöka få till det utan extern antenn, som skall dras ut på fasaden.

Förhållandena på platsen är 12Mbit cirka uppmätt på iphone och befintlig Huwai router av äldre modell (B500 någonting har jag för mig). Dock skört. För man kan få buffring vid streaming och vid telefonsamtal kan man behöva leta upp signalen ibland. Ligger just nu på gränsen till en fungerande anläggning. Skulle med en bättre router vilja tippa in i fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.