Hej,

Jag kommer ha en BAV-550 (550W) pumpbrunn inkopplad till min slamavskiljare för vidare körning till markbädden ca 100 meter bort.

Vad kostar det egentligen i el? Jag menar, inte är den igång dygnet runt väl? Nu vet jag ju inte exakt hur detta funkar, och skulle gärna vilja ha det förklarat för mig :) Men i min värld så känner den av när vatten behöver pumpas vidare, och då går den igång - men hur ofta sker detta, och när den väl startat - hur länge är den igång?

Att den drar 550W när den väl kör står ju specat i manualen, men det hjälper ju inte mig att räkna ut vad den kommer kosta i el i månaden... :(

Vol
 
Om du vet hur mycket vatten du förbrukar (spolar ut i avloppet) + lyfthöjd för pumpen så kan du ju baserat på dessa kapacitet vid denna lyfthöjd räkna ut gångtiden och då är du ju klar med beräkningen givet att du också har motorns effekt.
 
MathiasS skrev:
Om du vet hur mycket vatten du förbrukar (spolar ut i avloppet) + lyfthöjd för pumpen så kan du ju baserat på dessa kapacitet vid denna lyfthöjd räkna ut gångtiden och då är du ju klar med beräkningen givet att du också har motorns effekt.
Det vet jag ju såklart inte, men om vi antar ett schablonvärde - vad spolar en familj ut om dagen i avloppet i disk, tvätt, bad och toa?

Lyfthöjd, vad innebär detta?
 
I vår samfällighet med 80 kedjehus så förbrukar snitthuset ca 150 kbm vatten om året. Vissa ligger på det dubbla så det beror på hur mycket man duschar....

Sent from my HTC Desire S using Byggahus
 
Min slamavskiljare kommer ha en "våtvolym" på 3kbm. Men hur fungerar det, är det när slamavskiljaren är vätskefylld pumpen går igång, eller är det en "brunn" till pumpen på en okänd volym som skall fyllas för att pumpen ska gå igång?

När den väl igång med sina då specade 550W - hur länge pumpar den innan den stannar igen?
Drar den något i el när den inte pumpar?

Ni förstår, frågorna är många... :)
 
Det är väl nåt liknande sånt här du har?Skall man tyda diagrammet på sid 4,så pumpar den 300 liter i minuten och så mycket vatten gör du väl inte av med så ofta på en gång.Kommer nog inte kosta så mycket i drift.Den drar ingen ström vid stillastående.
http://www.baga.se/dokument/slamavskiljare_br.pdf
 
GROVräkning.

Låt oss anta att du förbrukar 150 kubikmeter vatten per år. Det mesta av detta kommer du spola ut i avloppet. 150 kubik ska pumpas och vi antar att din pump flyttar 10 kubik per timme (lågt räknat ur pumpdiagram för din pump). Gångtid för pumpen blir då 15h per år ungefär.

15h x 0,55kw x 1,5kr = 12 kr.
 
MathiasS skrev:
GROVräkning.

Låt oss anta att du förbrukar 150 kubikmeter vatten per år. Det mesta av detta kommer du spola ut i avloppet. 150 kubik ska pumpas och vi antar att din pump flyttar 10 kubik per timme (lågt räknat ur pumpdiagram för din pump). Gångtid för pumpen blir då 15h per år ungefär.

15h x 0,55kw x 1,5kr = 12 kr.
Tack! Det var en bra uträkning. Det innebär att det är försumbart helt klart..

Var har jag fått detta med hög driftkostnad ifrån egentligen?
Det kanske är pumpen till den borrade brunnen som är dyr?

Vol
 
Jag tror du kan räkna med att driftkostnaden för pumpen i andra änden, dvs i djupa brunnen, är ungefär likartad.
 
Du kommer inte märka nånting på elräkningen! Kostar på sin höjd ett par kronor i månaden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.