Hej,

Vi har anlitat eksjöhus att bygga ett nytt hus (lyckan funkis).
Jag har länge haft en stor dröm om att få ha en stor och rejäl köksblandare (se bild) blanco_culina-s_sb.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är dock denna köksblandare hela 54cm hög och jag har svårt att avgöra om detta blir för trångt då avståndet från bänkskiva i köket upp till köksskåp är 67cm?

Vad tror ni? Någon här med liknande lösning?
 
Hej,

Passar på att bumpa tråden åt dig så att andra med mer kunskap än mig kanske kan ge respons.

Om du ska ha överskåp över kranen så blir det alltså bara 10cm mellan kran och underdelen av överskåpet. Det tror jag inte blir bra. Det kommer inte vara estetiskt eller praktiskst.

Mvh

Stefan
 
Vi har 51 cm från kranens fot till undersida skåp, kranen är cm 48 till toppen på spiralen.

Inga problem vad vi har upplevt under dom 6 år den suttit där, inga spår på skåpets undersida av att den skulle skava.

ImageUploadedByTapatalk HD1370325554.423593.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att det skulle "slå i" har jag svårt att tro (det skiljer trots allt 13cm i mitt fall).
Det är mer det estetisk i att ha högsta punkten på kranen så nära skåpen.

Samtidigt, ska jag ha en diskho på 70cm och då ser det jäkligt konstigt ut att ha en liten (läs vanlig storlek) kran till den. Inbillar jag mig iallafall?
 
Så pass höga kranar gör sig bäst om man inte har några överskåp. Kan se lite ihop tryck ut när det blir så nära underkant på överskåpet.
 
TeroM skrev:
Vi har 51 cm från kranens fot till undersida skåp, kranen är cm 48 till toppen på spiralen.

Inga problem vad vi har upplevt under dom 6 år den suttit där, inga spår på skåpets undersida av att den skulle skava.
Jag håller nog med om att det inte är några problem, men det är väl inte alltid lätt att säga i generella termer. Jag har en fråga till Tero dock om din blandade. Vet du vad det är för märke på den? Jag köpte just en likadan begagnad, och hittar ingen märkning eller info på den.
 
Det är otroligt svårt såhär innan allt att bestämma (och jag bör helst köpa in kran innan köket är klart, eftersom jag inte vill hamna i en sits där rörmokaren står och väntar på jobb och så finns ingen kran framme).

Jag måste försöka göra en bedömning utan att ha sakerna fysiskt (förutom att jag vet höjd mellan bänkskiva och överskåp). Jag vet också som sagt att jag kommer ha en extremt stor diskho (70cm, en enda låda) så av den anledning tittar jag på en lite störe kran, dels av estetiska själ då en liten kran skulle se konstig ut, inbillar jag mig. Men även då för att jag ska komma åt runt hela diskhon (hence att jag väljer duschkran där jag har lite rörelsemoment)
 
arkTecko skrev:
Jag håller nog med om att det inte är några problem, men det är väl inte alltid lätt att säga i generella termer. Jag har en fråga till Tero dock om din blandade. Vet du vad det är för märke på den? Jag köpte just en likadan begagnad, och hittar ingen märkning eller info på den.
Ikea. Den finns inte kvar längre med pip, endast en modell med bara duschmunstycke. Denna modell hade i början problem med läckage vid ventilen men det går att få en ny insats från Ikea, som fixade det. Jag bytte på vår att tag sen, inga krav på kvitto när dom skickade delen direkt - 10 års garantin gäller på alla då kranen kom ut 2005. Gick inte att PM'a instruktionen till dig, bifogad här istället.

Visa bilaga HJUVIK18.pdf


EDIT: Måhända att ögat får lida av litet utrymme ovan men det är det värt för att ha en dusch med stort, i vårt fall 80 cm, ho.
 
Redigerat:
Hej! Vet att denna tråd är gammal men vi håller på och ska bygga ett lyckan funkis och har samma fråga som du hade! Hur gick det? Valde du 54cm hög blandare och hur blev det? Väldigt nyfiken :)
 
Hej!

Det blev hur bra som helst :). Du kan vara lugn!

Vol
 
  • Gilla
maddie391
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.